Minder kookboeken, méér kookgerei: "‘63° kookboeken en koken’ past collectie aan"

2-9-2023

Guus Teurlings heeft net zijn eerste AOW-uitkering ontvangen maar dat betekent niet dat hij het wat rustiger aan gaat doen. Met veel passie exploiteert hij met zijn partner Ceciel, in het hart van Tilburg, zijn winkel ‘63ᵒkookboeken en koken’. Toekomstplannen heeft Teurlings volop: de zomer gaat hij gebruiken om zijn assortiment en de winkel aan te passen: meer kookgerei, minder kookboeken.

Met iets meer dan 225.000 inwoners is Tilburg de zevende gemeente van Nederland. En toch is er binnen de stadsgrenzen geen speciaalzaak met ‘het betere kookgerei’ meer te vinden. Jungerhans, Pierson, Cook & Co, De Nijs; ze zijn allemaal verdwenen. En daar ziet Guus Teurlings een kans: in de komende maanden gaat hij zijn assortiment kookboeken terugbrengen en daarvoor in de plaats komt er meer kookgerei.

Kookboeken geen ‘booming-business’

Elf jaar geleden opende Guus Teurlings, na een flinke verbouwing, ‘63ᵒ kookboeken en koken’ dat sinds die tijd in de Willem II straat zit. De naam komt van de temperatuur om het perfecte ei te koken met een iets gestolde dooier en zacht, net gaar eiwit. Teurlings stamt uit een klassieke horecafamilie maar paste ervoor die sector in te gaan. Zo’n vijftien jaar geleden kwam hij tijdens een uitje in Deventer een bijzondere boekwinkel tegen, ‘Het nieuwe Aaltje’, met alléén maar kookboeken.
Die zijn er niet veel in ons land. “Er werd en wordt heel veel over kookboeken geschreven en gesproken, maar dat leidt niet automatisch tot hoge verkopen. In de top 100 van boekverkopen staan maar twee kookboeken: van Ottolenghi en Jamie Oliver. Het is dus zeker geen ‘booming business’, met minder dan 7% omzet binnen de totale boekenmarkt”, aldus Teurlings.

Toch hield hem dat niet tegen. De niche fascineerde hem en hij besloot elf jaar geleden hetzelfde, maar dan in Tilburg te gaan doen. Het doel was niet om veel geld te verdienen, dat hoefde ook niet, maar om zijn hart en passie te volgen. Zijn liefde en kennis voor voeding en dranken, de ‘horeca-roots’ kwamen toch nog goed van pas, vormden de basis voor ‘63ᵒ kookboeken en koken’. “We zijn gewoon gestart. Ik had geen verstand van het boekenvak, wél van handel en ik kon goed mijn kennis en verkoopvaardigheden aan de klanten overbrengen zonder dat er veel druk om te scoren achter zat”, aldus Teurlings. “Ik was nergens bij aangesloten, dus kon heerlijk mijn eigen plan trekken. Daarvoor was ik commercieel eindverantwoordelijk bij een groot bedrijf in facilitaire dienstverlening en dat leverde meer dan voldoende stress op. Dat wilde ik niet meer.”

Adviserend verkopen

Met name door mond-tot-mondreclame bouwde Teurlings een redelijk vaste klantenkring op die bovengemiddeld geïnteresseerd is in eten en drinken én een bovengemiddeld inkomen heeft. Nu wordt ook via social media binding met de doelgroep gerealiseerd. Qua assortiment richt ‘63ᵒ kookboeken en koken’ zich met name op de betere kookboeken. De hypes, de trends laat Teurlings links liggen. Die boeken vinden veelal hun weg via de algemene boekwinkels. “We beperken ons dan wel maar dat doen we bewust. Zo maken we ruimte voor een categorie die ik een beetje zou willen vergelijken als literair en lectuur kookboek. Die categorie is minder interessant voor de algemene boekhandel. Wij verkopen nu vooral kookboeken over vegan of vegetarisch eten, het luxe banketbakken, landenkeukens en koken met internationaal beroemde chefs. Een mengeling van Nederlands- en Engelstalig. Dus binnen de niche van kookboeken zoeken we nog eens bewust de niche op. Dat betekent tevens dat we internationaal goed moeten kijken naar de culinaire pareltjes die er zeker zijn. Vaak van buitenlandse uitgevers die hier niet of nauwelijks vertegenwoordigd zijn. Maar alles is op internet te koop en dan zijn Bol.com en Amazon wel hele nare partijen voor ons. Dat neemt niet weg dat de klant het veel leuker vindt om langs te komen. Soms weet hij niet wat hij wil en dan help ik hem bij zijn keuzestress door gerichte vragen te stellen. Adviserend verkopen noem ik dat! Twijfelt een klant, dan mag hij het boek ook gewoon mee naar huis nemen om het door te lezen. Die service wordt zeer gewaardeerd en er wordt ook nauwelijks misbruik van gemaakt. We zijn heel soepel naar de klant toe en dat respect en vertrouwen naar hem zorgt dat hij regelmatig terugkomt. Datzelfde principe geldt ook voor een aantal bijzondere bakvormen van Nordic Ware. Die lenen we gratis uit voor kinder­feestjes. Klanten vinden het geweldig dat dit nog kan en voor mij is het een goedkope manier van adverteren.”

Ruimte voor kookgerei

Zoals eerder aangegeven is er in Tilburg geen gespecialiseerde kookwinkel meer. Vorig jaar voegde Teurlings daarom al wat meer kookgerei toe aan zijn collectie en paste de 75 m2 grote winkel daarop aan. Deze zomer zet hij de volgende stap. Het assortiment kookboeken wordt ingekrompen om ruimte te maken voor meer kookgerei en keukenaccessoires. Onder andere van Demeyere, Spring en Bamix en met andere merken van Kessler, Första en La Cucina. ­Teurlings wil zichzelf zeker niet als 100% kookwinkel bestempelen, dat vind hij te pretentieus, maar hij kan zo wel inspelen op de toenemende vraag van zijn klanten naar goed kookgerei. Teurlings wil er ook een bedieningswinkel van maken: de klant vraagt wat hij nodig heeft en Teurlings pakt het van het schap en vertelt wat de voordelen zijn.
“Ik merk wel dat ik mijn technische kennis over pannen en kookgerei nog verder moet ­bijspijkeren, want er is in de loop van de tijd natuurlijk veel veranderd. De leveranciers helpen mij daar goed bij en ik ben zelf altijd heel nieuwsgierig. Ik wil weten wat ik verkoop want kennis is ­cruciaal. De interieurbouwer is binnenkort klaar. Dan kunnen we de schappen gaan vullen en breekt er weer een hele nieuwe, spannende fase aan voor ‘63ᵒ kookboeken en koken’ waar ik zeer naar uitkijk! Dus rustig aan doen is er zeker nog niet bij!”