Tijn en Niek Leussink beste zelfstandige supermarktondernemers van Nederland

Tijn en Niek Leussink van Jumbo Leussink Aalten, zijn vandaag uitgeroepen tot winnaar van de tweejaarlijks ZO²Z Award, de prijs voor de beste zelfstandige supermarkt-ondernemer van Nederland. Zij mogen deze titel twee jaar lang voeren. De prijs een initiatief van het Vakcentrum, de brancheorganisatie voor de zelfstandige levensmiddelendetaillist en werd uitgereikt tijdens de Dag van het Vakcentrum. Met de competitie wil het Vakcentrum de meerwaarde van de zelfstandige ondernemer voor de Nederlandse economie en voor de lokale gemeenschap onderstrepen.

Pieter Bijlsma van Albert Heijn Bijlsma uit Gorredijk eindigde op de tweede plaats. De derde plaats is voor Stephan van Engelen van Plus Stephan van Engelen in Waalwijk.

200 deelnemers

Aan de competitie deden zo’n 200 supermarktondernemers mee. In een eerste ronde werden 12 provinciewinnaars gekozen. Uit deze 12 provinciewinnaars zijn na bedrijfsbezoeken en uitvoerige gesprekken drie finalisten bepaald. Deze finalisten werden bezocht door de finalejury bestaande uit Marc Jansen (Centraal Bureau Levensmiddelenhandel), Philip den Ouden (Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie) en Harrie ten Have (Vakcentrum).

Excellent ondernemerschap

Excellent ondernemerschap is – naast een goede winkelformule – de belangrijkste voorwaarde voor een modern succesvol bedrijf dat het sociaaleconomisch middelpunt van het marktgebied is. Tijn en Niek Leussink tonen dat ondernemerschap volgens de jury. De ondernemers hebben een sterke focus op groei. Daarbij verbreden zij de ondernemings-activiteiten om enerzijds beter aan te sluiten op de wensen van de klanten en anderzijds de marktrisico’s te spreiden. De broers zien een duidelijk verband tussen retail en horeca-activiteiten. Daar zien zijn ook de uitdagingen.

Zelfsturende teams

Als één van de eerste supermarkten is Jumbo Leussink Aalten gaan werken met zelfsturende teams. De ondernemers Leussink willen hiermee het maximale uit de medewerkers halen. Daarbij worden de taken afgestemd op de interesses en de opleidingen van de medewerkers en is er volop aandacht voor na- en bijscholing.

Lokale verankering

Het ‘noaberschap’ is een belangrijk uitgangspunt voor de broers Leussink. Dat is terug te zien in het eigen merk voor lokale producten ‘Ons Noaberschap’. Daarnaast zijn Tijn en Niek Leussink zeer gericht op lokale en regionale evenementen. Daaruit is ook de evenementen-supermarkt ontstaan, een mooie innovatie volgens de finalejury.

Niet te bang

Tijn en Niek hebben als lijfspreuk ‘Niet te bang’. Het daaruit sprekende lef wordt volgens de finalejury gecombineerd met zakelijke nuchterheid en enthousiasme. “Zij zullen zeker niet bang zijn de titel met verve uit te dragen en zo een inspiratie te vormen voor hun collega’s”, zo stelt de jury.

Terug naar het nieuwsarchief