Wet Arbeidsmarkt in Balans past niet op winkelwerk

De Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) maakt flexibel en tijdelijk werk duurder. Ook wordt de inzet van oproepkrachten drastisch beperkt. Daarmee is de wet onwerkbaar voor zowel de werkgevers als de werknemers in de detailhandel, zo stelt het Vakcentrum. Met een groot aantal andere branche- en koepelorganisaties wordt vanaf vandaag actie gevoerd tegen het wetsvoorstel.

Facebook 1200x628px Portret Harold

Detailhandel, horeca, recreatie, loonwerkers, land- en tuinbouw en evenementenbeveiliging overhandigen vanmiddag samen in Den Haag een manifest met hun zorgen aan de vaste Kamercommissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Het is het startsein voor een social media campagne, waarmee zij duidelijk willen maken wat de gevolgen zijn als tijdelijk werk duurder en lastiger te organiseren wordt.

In het gezamenlijke manifest vragen de ondernemers en hun organisaties de politiek om tijdelijk werk serieus te nemen en de WAB aan te passen: geen hoge WW-premie en transitievergoeding voor seizoenswerk, medewerkers die pieken opvangen en scholieren en studenten én behoud van flexibiliteit rond oproepcontracten.

Probleem oplossen dat niet bestaat

Een van de ondernemers die in de campagne aan het woord komt is Vakcentrumlid Harold van Velzen (Plus van Velzen, Lopik). De 77 parttime- en oproepkrachten die supermarktondernemer Harold van Velzen in dienst heeft, willen niet elke week hetzelfde aantal uren draaien, zegt hij. “Scholieren en studenten willen meer werken in vakanties, terwijl de moeders die hier werken dan juist thuis willen zijn voor de kinderen. We hebben nu de vrijheid om dat goed te plannen en daar komen we altijd uit. De WAB wil met het ingrijpen in oproepcontracten een probleem oplossen dat niet bestaat.”

Flexibiliteit noodzaak voor werkgever en werknemer

 Vakcentrum-directeur Patricia Hoogstraaten geeft aan dat flexibiliteit niet alleen van groot belang is voor de ondernemer maar ook voor veel medewerkers.  “Het werken in een winkel is voor veel medewerkers een erbij-baan. Dus naast de studie of naast de zorg voor het gezin. In de cao hebben we juist voor deze groep goede regelingen getroffen Die medewerkers willen flexibel kunnen zijn in hun uren. En dat geldt ook voor de werkgever. Juist in de detailhandel is flexibiliteit noodzakelijk. Er zijn te veel factoren die invloed hebben op de drukte in de winkel. De WAB stelt dat roosterwijzigingen vier dagen vooraf bekend zouden moeten zijn, anders moeten geplande uren gewoon betaald worden. Dat is niet reëel in de detailhandel.“

“De voorgestelde maatregelen leiden ook tot een flinke verhoging van de loonkosten. De loonkosten van een supermarkt stijgen als gevolg van de voorgestelde maatregelen (de hogere ww-premie) met zo’n 3,5%. Dat gaat de consument dus ook merken.”

“We hebben als Vakcentrum al diverse malen aangegeven dat het huidig wetsvoorstel niet werkt voor de detailhandel. Ondernemers, medewerkers en klanten krijgen hier last van.”

Bezwaren delen

De campagne tegen de WAB speelt zich met name af op internet. Ondernemers wordt gevraagd de bezwaren tegen de WAB te delen via eigen social media om de druk op de wetgever te vergroten.

Meer informatie over de WAB en de campagne Zo werkt het niet is te vinden op www.vakcentrum.nl/wab