Huishoudelijke artikelenzaken

Zaken met huishoudelijke artikelen verkopen producten van glas, porselein en aardewerk zoals eet- en drinkserviezen, tafelaccessoires en bloempotten. Andere productsoorten zijn van hout-, kurk-, riet- en plasticwaren. Potten, pannen en bestek vallen ook in deze categorie.

Het omzetaandeel van de huishoudelijke artikelenzaken is ongeveer 21% van het totale cluster huis & tuin. De werkgelegenheid heeft een aandeel van 25%. De huishoudelijke artikelen zaken vormen ruim 31% van het aantal verkooppunten en rond de 16% van het winkelvloeroppervlak van het totale cluster.

De onderstaande tabel geeft de ontwikkeling van de omzet per winkel weer. Daarnaast is een aantal productiviteitsindicators weergegeven. Stijgingen of dalingen hierin geven aan of het beter of juist minder gaat met de tot dit segment behorende bedrijven.

Winkelvloeroppervlakte naar type winkelgebied

. 2015 2016 2017
Winkelvloeroppervlakte totaal x 1.000m2 949 948 916
- Hoofdwinkelcentra 611 604 585
- Ondersteunende winkelcentra 223 225 213
- Verspreide winkels 75 78 75
- Grootschalige concentraties 40 41 43
. 2015 2016 2017
Winkelvloeroppervlakte gemiddeld per verkooppunt in m2 253 257 259
- Hoofdwinkelcentra 239 240 242
- Ondersteunende winkelcentra 295 303 307
- Verspreide winkels 198 211 209
- Grootschalige concentraties 679 683 723

Aantal verkooppunten per samenwerkingsvorm

. 2015 2016 2017
Totaal aantal winkels 3.748 3.684 3.532
Behorend tot:
- Grootwinkelbedrijf 1.471 1.441 1.353
- Grootwinkelbedrijf franchise 23 21 20
- Franchise/ in- en verkoop/ dealerorganisaties 69 68 56
- Niet samenwerkende ondernemers 2.185 2.154 2.103

Winkelketens en formules 2017

10-20 verkooppunten 21-40 verkooppunten 41-80 verkooppunten > 80 verkooppunten
DILLE&KAMILLE FLYING TIGER KIJKSHOP ACTION
NOVY SWAROVSKI . BLOKKER
PRIMA NL . . MARSKRAMER
SOLA FABRIEK . . WERELDWINKEL
WAAR . . XENOS