Carmelita Bodha blij met nieuwe Etos-concept

Een nieuwe winkel openen is voor iedere ondernemer een groots moment. Carmelita Bodha en Theo Voogd mochten in de uitrol van de vernieuwde Etos-formule als eerste franchisenemers een winkel openen. “Het nieuwe concept past bij ons”, stelt Bodha vast. “Tijden veranderen. Wij moeten daar als ondernemers bij aansluiten. Niet piepen over een moeilijke markt, maar kansen creëren en pakken.”

Tot tevredenheid van de onderneemster zijn de klantenreacties in de Utrechtse wijk Terwijde tot op heden positief en bemoedigend. “Alle franchisenemers waren het erover eens dat Etos een te duur imago had. Daar moest wat aan gedaan worden. Dat kan met dit concept. Mijn klanten reageren in ieder geval enthousiast. Het is goed dat wordt gekeken naar de veranderende wensen en behoeften van klanten.”

Internet

Als onderneemster houdt Bodha veranderingen scherp in de gaten. De opkomst van internetverkoop is er één van. “Internet is de toekomst. Dat is een gegeven. Maar we moeten niet denken in bedreigingen, maar in kansen. Ga op zoek naar de kracht van het medium en zet dat in ten behoeve van je eigen bedrijf. Realiseer je tegelijkertijd dat internet zwakheden kent en speel daar op in. Op de winkelvloer wordt sfeer gecreëerd die online niet te vinden is. Daar moeten wij op sturen. Zorg ervoor dat een winkel meer is dan een plek waar je alleen komt om producten te kopen.”

Veranderingen

De veranderingen brengen ook met zich mee dat bestaande winkeltijden niet altijd meer voldoen. “Op zaterdag willen mensen boodschappen doen, maar moeten ze ook met hun kinderen op het voetbalveld staan. Waarom gaan winkels dan om 17.00 uur dicht? Ga wat later open en sluit de deuren pas om 19.00 uur. Zo is het voor mij ook al bijna een vanzelfsprekendheid om op zondag open te zijn. Dat is voor mij een gewone werkdag geworden. Natuurlijk is het zo dat ondernemers beslissingen – en dus veranderingen – weloverwogen moeten nemen. Maar ik mis vaak de kracht om te kunnen schakelen en de wil om mee te veranderen.”

Vertrouwen

Bodha is naar eigen zeggen een kritische onderneemster. “Dat is ook nodig. We moeten elkaar scherp houden. Als winkeliers onderling, maar ook als Etosondernemers naar het franchisebestuur, de franchise-organisatie en de formule. Naast een kritische houding moet je echter ook vertrouwen hebben in elkaar.” Bodha verzamelt mensen om zich heen die haar ondernemerschap versterken. “Het is niet alleen belangrijk dat ik kan vertrouwen op de formule of op mijn bestuur, maar ook op bijvoorbeeld het Vakcentrum. De dienstverlening die ik uit mijn lidmaatschap haal, stelt mij in staat om te doen waar ik goed in ben: het maximale uit de formule en mijn winkels halen. Ik kan tal van voorbeelden noemen. Bijvoorbeeld het uitonderhandelen van mijn huurcontracten, de ondersteuning in personeelskwesties en het uitvoeren van haalbaarheidsonderzoeken. Een goede ondernemer kent zijn zwakheden en laat dingen waar anderen beter in zijn over aan hen.” Bodha steekt veel tijd in het begeleiden van haar medewerkers. “Zij zorgen voor het persoonlijke tintje dat klanten zo waarderen. Voor de sfeer die onze winkels onderscheidt van webwinkels.” De onderneemster geeft haar medewerkers veel verantwoordelijkheid. En dat wordt beloond. “Ze weten dat hun salaris betaald wordt door de klanten en dat ze hun eigen succes bepalen. Alleen al dat besef maakt hen extra gemotiveerd.” 

Terug naar alle reportages