Ouderenuurtje
Naar aanleiding van de persconferentie van gisteravond krijgen wij vragen over het ouderenuurtje.
Het Vakcentrum pleit voor een uniforme, landelijke lijn. Hierdoor wordt onduidelijkheid en daarmee discussie aan de deur voorkomen. Binnen die uniforme lijn zou overigens wel, indien gewenst, lokaal maatwerk mogelijk moeten zijn. Het doel is dat iedereen op een veilige en prettige manier boodschappen kan blijven doen.
Over de invulling van het ouderenuurtje vindt de komende dagen nog overleg plaats met belangenorganisaties zoals de ANBO en met de overheid om te kijken naar wat nodig, wenselijk en haalbaar is. Wij houden u op de hoogte.
Mondkapje in supermarkt: keuze aan de klant
Supermarkten ondersteunen het advies van het kabinet en een aantal burgemeesters om in bepaalde gebieden een mondkapje te dragen in de winkel, maar laten de keus aan klanten of zij dit daadwerkelijk doen. Gisteren gaf het kabinet het dringende advies aan klanten in bepaalde gebieden om een mondkapje te dragen tijdens het boodschappen doen. Het kabinet meldde ook dat supermarkten klanten die geen mondkapje dragen mogen weigeren. De supermarktbranche heeft besloten klanten vooralsnog niet te weigeren om discussie aan de deur te voorkomen.
Supermarkten richten hun energie op de naleving van de coronamaatregelen die gelden in de winkel, zodat iedereen veilig boodschappen kan doen. Als winkels mondkapjes gaan verplichten, leidt dat naar verwachting tot veel extra discussie en zelfs agressie aan de deur. De branche wil het personeel daarvoor behoeden. Supermarkten geven aan medewerkers in de betreffende gebieden het advies een mondkapje te dragen, maar ook medewerkers mogen zelf bepalen of zij dit doen.
|