'Winkelen op afspraak' wordt mogelijk
25-02-2021
Vanaf 3 maart is 'Winkelen op afspraak' toegestaan, echter onder strenge voorwaarden. Die zijn zeer strikt en bieden teleurstellend weinig ruimte. Toch is het wel een klein stapje verder ten opzichte van click & collect. Wat zijn de regels rondom ‘Winkelen op afspraak’? Ook ontving brancheorganisatie Vakcentrum, waar wij onderdeel van zijn, veel vragen over de interpretatie van die regels.
Winkelen op afspraak: de regels
Inmiddels zijn de formele regels met betrekking tot winkelen op afspraak gepubliceerd.
Samengevat:
- Klanten moeten zich 4 uur van tevoren hebben aangemeld;
- Per verdieping mogen maximaal 2 klanten tegelijk in de winkel zijn;
- Een bezoek duurt minimaal 10 minuten;
Klik hier voor de volledige regels op onze website.
Vragen en antwoorden
Naar aanleiding van de regels kreeg Vakcentrum enkele vragen van collega-ondernemers. Hierbij onze antwoorden:
-
Mag men met twee personen uit een gezin de winkel betreden?
Ja, dat kan. Dan moet echter voor beide personen wel apart een afspraak gemaakt zijn. En u kunt dan geen andere klanten meer toelaten in dat betreffende tijdslot;
-
Kunnen kinderen meekomen?
Ja, ook dat kan. Maar ook hier geldt dat er apart een afspraak gemaakt moet worden. Kinderen worden gewoon gezien als een klant. Eén volwassene kan dus maximaal één kind meenemen. U kunt tijdens dat tijdslot dan geen andere klanten meer toelaten;
-
Moet ik de gegevens van de klanten noteren?
Nee, u hoeft niet de volledige gegevens te noteren. U moet alleen eventueel kunnen aantonen dat er een afspraak is gemaakt door de betreffende klant;
-
Wat als een klant in minder dan tien minuten klaar is?
Dan mag u toch een volgende klant niet eerder toelaten tot uw winkel. Deze regel is bedacht om te voorkomen dat er te veel contact zou ontstaan tussen klanten onderling;
-
Ik neem aan dat de begane grond ook bedoeld wordt als ‘verdieping’?
Dat klopt. Als u dus een winkel heeft met naast de begane grond nog een verdieping (of een souterrain), kunt u dus vier klanten tegelijk ontvangen. Met het begrip ‘verdieping’ wordt een winkellaag aangeduid;
-
Mag ik handelswaar buiten zetten?
Nee, dat is in strijd met de gewenste sobere uitstraling van winkel en winkelgebied;
-
Mag ‘Bestellen en afhalen’ (click en collect) ook nog?
Ja, die mogelijkheid bestaat ook nog. De wachttijden voor ‘winkelen op afspraak’ en ‘bestellen en afhalen’ zijn gelijk: vier uur. U kunt dus een bestelling ook in de winkel op laten halen. U moet de afhaler dan wel als klant meetellen.
Als u ‘bestellen en afhalen’ zo kunt inrichten dat klanten niet in de winkel komen en dat afhalende klanten voldoende afstand kunnen houden, kunt u ‘bestellen en afhalen’ nog apart handhaven.
U kunt dus ook nog steeds gebruik maken van de slimme applicatie Vakcentrum Click en Collect. Daarmee richt u snel een bijzonder klantvriendelijke pagina in om uw klanten makkelijk te laten bestellen en afhalen.
Poster ‘Maak een winkelafspraak’
U kunt van de Vakcentrumsite posters downloaden waarop u zelf aan kunt geven hoe uw klanten een winkel-afspraak kunnen maken. Ook de posters voor ‘bestellen en afhalen’ zijn nog beschikbaar op de website van Vakcentrum.
Ook voor niet-leden
Brancheorganisatie Vakcentrum vindt een adequate aanpak van de coronacrisis zo belangrijk dat informatie sinds de uitbraak ook toegankelijk is voor niet-leden. Kijk op www.vakcentrum.nl/corona. Leden profiteren echter nóg meer van de inzet en kennis van het Vakcentrum. En met meer leden wordt het Vakcentrum nog krachtiger en kan het ook uw belangen beter behartigen. Dat heeft deze crisis wel bewezen. Word daarom nu lid! Klik hier voor meer informatie, onder andere over de ledenvoordelen.