SOVD is bereikbaar op het telefoonnummer 0348 - 41 97 71.

Stevige opmars digitale folder, papieren reclamefolder verleden tijd?

29 december 2022folders.jpg

Het bereik van de digitale folder is in vier jaar tijd verdubbeld. Dat zegt het bekende onderzoeks- en analyse instituut GfK. Toch wordt de papieren reclamefolder nog altijd het meest gelezen. Maar liefst 9,6 miljoen mensen bladeren regelmatig door de folder die elke week op de deurmat valt. De digitale versie van de reclamefolder is inmiddels volwassen geworden met 9,3 miljoen lezers, twee keer zoveel ten opzichte van 2018. Het lijkt daarom een kwestie van tijd voordat de digitale folder het stokje overneemt. Of toch niet?

Folders zetten aan tot actie
Nederlanders zijn gek op aanbiedingen en acties en 90% van de lezers komt in actie naar aanleiding van de folder, blijkt uit cijfers van het grote folderonderzoek 2022 uitgevoerd door GfK. Bij maar liefst 41% van de lezers bepaalt de folder het boodschappenlijstje. Het merendeel van de Nederlanders bekijkt graag wekelijks papieren folders van supermarkten en drogisterijen om op de hoogte te blijven van aanbiedingen.  

Digitaal, papier of allebei
Papieren en digitale folders vullen elkaar aan in functie. Beide folders worden gelezen om op de hoogte te blijven van aanbiedingen en om geld te besparen. Nederlanders vinden papieren reclamefolders vooral gemakkelijk, leuk en inspirerend om door te bladeren. Voor de papieren folder gaat de lezer even lekker zitten. De digitale folderlezers zijn vooral geïnteresseerd in aanbiedingen, het vergelijken van prijzen en producten en het besparen van geld. Opvallend is dat vooral vrouwen de digitale folders bekijken. Ook bekijken meer jonge mensen de digitale folder. De papieren folder wordt juist meer gelezen door 50-plussers. Daarnaast ziet GfK ook dat net iets meer mannen dan vrouwen de papieren folder lezen. Lezers die papieren folders bekijken, worden het meest geïnspireerd tot het kopen van producten. De fysieke en digitale folder zijn daarmee beide krachtige communicatiemiddelen, hebben een andere functie en versterken elkaar. 

Milieu
Veruit de belangrijkste drijfveer om alleen nog digitale folders te lezen, is het milieu. Lezers die alleen de digitale folder lezen (19%) geven aan dat het milieu minder belasten (80%) en het verminderen van de hoeveelheid papierafval (80%) voor hen de belangrijkste redenen zijn om alleen nog maar digitale folders te lezen. Ze ergeren zich onder andere aan het plastic waar de folders in verpakt zijn. Maar ook het weggooien van hele pakketten ongelezen folders staat veel consumenten tegen, zeker als er ook een goed alternatief is. 

Trend verschuift van print naar digitaal
Hoe ziet de toekomst van de folder eruit? “We zien een duidelijke opmars van de digitale folder. Deze trend zet zich in de komende jaren voort”, aldus Marieke de Koning, Managing Partner bij de Reclamefabriek. “We denken echter niet dat de papieren reclamefolder helemaal verdwijnt en verwachten dat de verdeling zal stabiliseren qua bereik op 30/70 binnen een paar jaar. De digitale folder speelt dus een steeds grotere rol, maar de papieren folder kan zeker (nog) niet gemist worden.