Dáárom ben ik lid

Leden van het Vakcentrum bevelen het lidmaatschap aan bij collega’s. Is dat vanwege de strijd voor de positie en de belangen van de zelfstandige ondernemers? Vanwege de deskundige begeleiding en het onafhankelijke advies? Of de onontbeerlijke en praktische branchespecifieke informatie die alleen beschikbaar wordt gesteld aan de leden? Het gaat om tal van redenen! Kijk, luister en lees zelf.

Kenniscentrum

Aria Gorthuis, Gorthuis Bakkerij en Delicatessen:

“Met de toevoeging van kaas en delicatessen aan onze bakkerij was het tijd om ons aan te sluiten bij het Vakcentrum. Voor ons heel logisch. Als ondernemer moet je ergens terecht kunnen met je vragen. Zo wilde ik laatst meer weten over het bewaren van hele kazen. Ik vertrouwde het advies niet helemaal dat ik van anderen had gekregen en belde met het Vakcentrum. Daar konden zij mij direct verder helpen. Gelukkig maar, want het eerste advies bleek niet te kloppen! Je kunt misschien veel dingen zelf onderzoeken en uitzoeken. Maar als ondernemer moet je ook terug kunnen vallen op een kenniscentrum.”

Zelfreflectie

Rob Zentveld, GoodyFood Hilversum:

“Ik ga ervan uit dat ik als ondernemer mijn zaken vrij goed voor elkaar heb. Maar ik ga voor de 100%. Het kan altijd gebeuren dat je geconfronteerd wordt met zaken die je niet weet of niet helemaal goed op orde hebt. Dan is het fijn dat je kunt vertrouwen op het Vakcentrum. Zo heb ik dankzij de cursus 'Arbo professionalisering' toch nog extra sturing kunnen geven aan het arbobeleid binnen mijn bedrijf. Natuurlijk zie ik regeltjes langskomen die volledig zijn doorgeslagen en waar ik weinig mee kan. Maar ik zorg er wel voor dat deze tijdens een mogelijke controle niet voor problemen zullen zorgen. Ik ken de regels en ik weet waar ik mee bezig ben. Laatst heb ik ook nog deelgenomen aan een workshop van het Vakcentrum over de online zichtbaarheid van winkels. Daar steek je dan toch weer veel van op. Je krijgt er praktische handvatten aangereikt, waar je gelijk mee aan de slag kan. Dat vind ik heel waardevol. Verder waardeer ik de adviseurs van het Vakcentrum. Bijvoorbeeld de juristen. Niet dat ik hen vaak nodig heb, maar áls je dan met een vraag of probleem zit, zijn zij zeer gemakkelijk benaderbaar en dat ook nog eens tegen een goed tarief. Dat waardeer ik zeer.”

Onafhankelijk

Jan en Jeffrey Pollemans, Albert Heijn Etten Leur:

“Het is echt belangrijk dat de belangen van ondernemers op een onafhankelijke manier worden behartigd. Het Vakcentrum doet veel goed werk voor ondernemers. Bijvoorbeeld in het franchisedossier. Wij zijn een groot voorstander van de NFC. Er gebeuren te veel dingen waar ondernemers geen grip op hebben en nadelig uitwerken. Daarom vinden wij het ook belangrijk dat een code afdwingbaar wordt. Dus dat er een wettelijke verankering komt. Anders heb je er nog niet veel aan. En wie gaat toezien op de naleving van de code? Daar moet ook goed naar gekeken worden. Er is ons als ondernemers veel aan gelegen dat dit goed wordt geregeld. Dat geldt voor heel veel zaken. Het is goed dat het Vakcentrum dit opneemt namens de zelfstandige ondernemers. Want alleen collectief kun je een vuist maken. Dat zie je bijvoorbeeld bij de CAO-onderhandelingen. Ook daar hechten wij veel waarde aan. Goed dat dit daadkrachtig wordt opgepakt en dat er nu eindelijk een nieuwe cao is.”

Altijd even bellen

Ger Hartog, Euromarkt Swalmen:

“Als ondernemer zonder franchiseformule moeten wij veel zaken zelf regelen, zonder hulp van een hoofdkantoor. Daarvoor kan ik terecht bij het Vakcentrum. Met personeelskwesties hebben de juristen van het Vakcentrum mij meerdere malen goed geholpen. En als ik een vraag heb over de CAO, kan ik altijd even bellen. Dat is heel prettig om te weten. Ik ben dan ook al jaren naar tevredenheid lid.”

Ondersteuning

 
Wence Lepsi, stationswinkel Oostrum:

“Ik ben nu zo’n 15 jaar lid van het Vakcentrum. Ik maak regelmatig gebruik van de producten en diensten van het Vakcentrum. Bijvoorbeeld toen ik de overstap maakte van Albert Heijn naar de stationswinkel. Toen heeft een bedrijfseconomisch adviseur mij geholpen bij het op een rijtje zetten van alle ins en outs en heb ik een goede start kunnen maken. Daarnaast maak ik gebruik van de cursusmogelijkheden die het Vakcentrum biedt. Recent nog heeft een van mijn medewerkers de training ‘Arbo professionalisering’ gevolgd. Om die ondersteuning ben ik lid van het Vakcentrum.”