Veilig en snel betalen in de winkel en online

De betaling is de afronding van een winkeltransactie en moet voor de klant makkelijk en snel verlopen. Maar natuurlijk ook veilig. Zowel in de winkel als online. Daar wordt door de banken, leveranciers van pinapparatuur en de uitgevers van betaalkaarten voortdurend aan gewerkt. Wat kunt u zelf nog doen om betalingen veilig te laten verlopen?

jonas-leupe-426231-unsplash (1)

Strong Customer Authentication

In de voorbije jaren nam het aantal online betalingen aanzienlijk toe. Maar die medaille heeft ook een keerzijde. Meer en meer criminelen richten hun pijlen op online transacties. Om het betalingsverkeer nog veiliger te maken, is vanaf maart 2019 de vernieuwde regelgeving Payment Services Directive 2 (PSD2) in Nederland ingevoerd. PSD2 is een Europese richtlijn voor betaaldienstverlening en geldt voor iedereen, van consument tot aan financiële instellingen en (web)winkeliers.

Eén van de onderdelen van de PSD2 is ‘Strong Customer Authentication’ (SCA) oftewel sterke klantauthenticatie. Daarmee zijn de eisen die worden gesteld aan de betaling aangescherpt. Zo dient een consument zich nu op minimaal twee manieren te identificeren bij een online transactie:

  • Via kennis – een pincode, wachtwoord of geheime vraag;
  • Via bezit – telefoon, token of horloge;
  • Via iets dat uniek is voor de klant – vingerafdruk, stem of irisscan.

Veel Nederlandse webwinkeliers zijn al bekend met deze nieuwe methodes, omdat iDEAL, de meest gebruikte betaalmethode in Nederland, voldoet aan de nieuwe eisen. De SCA-eis geldt voor transacties boven de 30 euro en heeft als doel om online betalen veiliger te maken voor consumenten in Europa.

Betalen in de winkel

PSD2 is ook van toepassing op contactloze betalingen in de winkel tot een bedrag van € 50,-. Boven dit bedrag wordt er gevraagd om een pincode in te voeren. Er wordt van alles in het werk gesteld om betalingen zo soepel en veilig mogelijk te laten verlopen. Als ondernemer kunt u zelf ook het nodige doen om het nog veiliger te maken voor de klant.

Handige tips

  • Blijf bij de pinautomaat als een klant betaalt en wees alert op onregelmatigheden;
  • Moet de kaart in de automaat worden gestoken, houd dan in de gaten dat het op de juiste wijze gebeurt;
  • Probeert iemand de klant af te leiden tijdens een betaling? Vraag deze persoon even te wachten tot de klant klaar is met betalen;
  • Let op opvallende details: heeft de klant substantieel meer tijd nodig om de pincode in te voeren? Vraagt de klant u om het creditcardnummer handmatig in te voeren? Wees dan alert;
  • Wordt de pinautomaat tijdelijk niet gebruikt? Berg deze dan op een veilige plek op;
  • Weiger toegang tot uw betaalautomaat aan niet bevoegde personen;
  • Controleer uw betaalautomaat regelmatig op tekens van manipulatie (bijv. ­beschadiging of plaksporen);
  • Waarschuw direct de politie bij fraude of vermoeden van fraude.

Betalen in de webshop

Bij online betalingen is het nóg belangrijker dat de klant zich veilig voelt. Dit zorgt ook voor een hogere conversie en voorkomt dat mensen afhaken in het checkout-proces.

Ook hiervoor enkele tips:

  • Installeer een SSL-certificaat. Dit zorgt voor beveiliging van de gegevens tussen uw website en de bezoekers.De URL begint altijd met ‘https://’, zo kunnen klanten een beveiligde website makkelijk herkennen;
  • Kies een veilige webhost;
  • Installeer plug-ins die loginpogingen bijhouden, continu scannen op hackers, virussen en of malware, om schadelijke codes te corrigeren en verdachte gebruikers en IP-adressen uit te sluiten;
  • Voer regelmatig updates uit;
  • Kies een veilig wachtwoord voor al je accounts;
  • Beperk de toegangsrechten;
  • Maak regelmatig een back-up van je website.

01-10-2022