Dag van het Vakcentrum 2022 groot succes

De toekomst creëren we zelf

In het spectaculaire decor van Studio 21 vond op 25 april 2022 de Dag van het Vakcentrum 2022 en het Branche-Event Foodspecialiteiten plaats. Op deze pagina een (korte) terugblik.

Tijdens de Dag van het Vakcentrum ontving Humberto Tan ondernemers aan zijn talkshowtafel om te praten over franchising, duurzaamheid, jongeren en de politiek. Een samenvatting.

Algemene Ledenvergadering

Jaarverslag Vakcentrum 2021.jpgTijdens de ALV op de Dag van het Vakcentrum werd onder andere het jaarverslag ­van het Vakcentrum ­goedgekeurd. Het Jaarverslag hier te lezen. De uitdagende corona-periode ­en de huidige ­economische en politieke situatie werden uitvoerig besproken. In een persbericht heeft het Vakcentrum haar zorgen geuit over de symboolpolitiek waarbij men vaak geen oog heeft voor de bredere gevolgen van de ­voorgenomen maatregelen.

Applaus voor wet Franchise

Jeannine de la Bursi (bij het ministerie van Economische Zaken en Klimaat onder andere verantwoordelijk voor de wet Franchise) vatte de noodzaak voor de wet Franchise samen als ‘stating the obvious’. “Je maakt wetten voor als het niet loopt zoals het zou moeten zijn. Juist gezien de relatie, waarbij het ook weer ingewikkeld is om uit elkaar te gaan is het zaak om goede afspraken te maken.”
Franchisegever Diane Roerink (directeur Winkelbedrijven van de Zuivelhoeve) ontlokte daarop applaus aan de zaal door te stellen dat ze dankbaar is voor wat er nu als wetgeving staat.

De gesprekspartners deelden de mening dat het met de wet en goede afspraken niet klaar is. Het is van belang dat afspraken ook toekomstgericht zijn. Martijn Wolswijk (Intertoys ondernemer en voorziter Intertoys franchisenemersvereniging) benadrukte dat het dan van belang is dat je als franchisenemers mee kunt schrijven. Daarbij moet je wel op elkaars kracht letten. “Hoe het eindigt naar de klant, dat verzorgen wij in de winkel. De relatie met leveranciers is iets voor het hoofdkantoor.”
Niek Leussink (Leussink Retail Groep en voorzitter Ondernemersvereniging Jumbo) onderschreef de noodzaak tot onderling vertrouwen. “Het moet zijn: een en een is drie. Het hoofdkantoor ziet de trends, er komen initiatieven vanaf de vloer. Er moet een structuur zijn om dat goed te laten landen.”

‘Duurzaam’ of ‘eerlijk’?

Moet je wel praten over duurzaam en duurzaamheid, zo vroeg Jorieke Roerink (­Zuivelhoeve) zich af tijdens het gesprek over ‘duurzame bedrijfsvoering’. “Zo is niet ieder biologisch product zo maar beter. Is het niet beter om te praten over ‘eerlijke’ producten en een ‘eerlijke’ bedrijfsvoering.” Hoe dan ook zit duurzaamheid in alle facetten in het DNA van de onderneming. “Dat is ook het gevolg van een tweede generatie. Jongeren kijken anders, je voelt het meer.”

Voor Niek Leussink is duurzaamheid een integraal onderdeel van de bedrijfsvoering. Je kiest niet meer alleen op prijs en kwaliteit, maar op prijs, kwaliteit én duurzaamheid. Of anders gezegd, waarom zou je iets niet duurzaam doen? Duurzaamheid is volgens hem in de basis ook niet duur. ”Kijk naar subsidies, kijk naar je besparingen.”

Hoewel het lastiger lijkt, worden ook in de speelgoedbranche stappen gezet. “Natuurlijk let je er op bij investeringen, stelt Martijn Wolswijk. “Maar op productniveau hebben we veel concurrentie van internet en het verre Oosten. Waterbalonnen zal je dit jaar echt voor het laatst zien. Daar stoppen we mee, gezien de plastic soep. En ook voor ander plastic speelgoed zie je inmiddels al initiatieven om het plastic weer in te nemen en te recyclen.”

Volgens Jeannine de la Bursi wordt duurzaamheid steeds sneller, steeds belangrijker. En terugverdientijden steeds korter.

Ondanks die kortere terugverdientijden is er nog wel meer steun nodig voor de winkelier, zo gaf Patricia Hoogstraaten (directeur ­Vakcentrum) aan. “We horen nu vaak dat ondernemers wel willen, maar nog niet kunnen. Eerst moeten de uitgestelde belastingen en de huur nog betaald worden. En ook aan de consumentkant zie je dat men wel duurzaam wil, maar dat men steeds minder bereid is daar ook voor te betalen.”

Dat gezegd hebbende, wees zij ook op de ondernemers die het goed oppakken. Duurzaam én maatschappelijk betrokken ondernemen. Daarvoor is 10 jaar geleden het Super Supermarkt opgezet waarvan onlangs het 250e keurmerk werd uitgereikt (zie ook pagina 3 in het VakcentrumNieuws.)

Betrek jongeren bij de ­bedrijfsvoering

De jonge ondernemers Tim Kamphuis (AH Haaksbergen en Young Franchise AH),
Jurgen van Dommelen (Jumbo Doorn en JOVJ) en Tim Cornelissen – van der Beek (Kookwinkel De Gruijter) zaten snel op een lijn als het gaat om de inzet van jongeren in het bedrijf. Betrek jongeren bij de bedrijfsvoering en blijf ze kennis aanreiken. Zo laat Tim Cornelissen jongere medewerkers de social media content verzorgen. De beide supermarktondernemers gaven aan dat zij de medewerkers ook meenemen in de gewenste bedrijfscultuur. “Zeg goedemorgen omdat je voor iemand zijn of haar dag kan maken!”

Flexibiliteit belangrijk

Flexibiliteit is belangrijk voor de jongere medewerkers, zo constateerde de tafelgasten. “Het is dan ook zaak dat wij het werk leuk maken en houden. Want ze komen soms voor twee uur”, aldus Tim Kamphuis. “Die flexibiliteit heeft echter ook een keerzijde, zeker in de huidige arbeidsmarkt. Ze zeggen al op omdat ze geen vrij krijgen voor een verjaardag.”

Werken moet lonen

Die flexibiliteit kwam ook direct ter sprake met Hawre Rahimi (VVD Tweede Kamerlid). Die haakte gelijk in met de opmerking dat het vreemd is dat in de huidige regelgeving meer belasting moet worden betaald als er meer wordt gewerkt. “Je moet ze niet afstraffen.”

Pak regelgeving aan

Hoewel pas kort in de Tweede Kamer (98 dagen zo benadrukte hij) is hij strijdbaar om overbodige regelgeving aan te pakken en het MKB te ondersteunen. “In het bedrijfsleven levert 20% van de klanten 80% van de omzet. Zo kijk ik ook naar regelgeving. Welke 20% van de regels zijn goed voor 80% van de frustratie. Dat betekent dat we de mkb-toets niet alleen moeten gebruiken voor nieuwe regels, maar ook bestaande regels opnieuw moeten beoordelen.”
Patricia Hoogstraaten benadrukte dat veel regelgeving het gevolg is van symboolpolitiek zonder oog voor de bredere effecten. “Het beperken van de tabaksverkoop is wellicht zinvol als het gaat om de volksgezondheid, maar raakt direct het bestaan van 500 winkeliers en daarmee de leefbaarheid in de dorpen en kernen waar die winkels gevestigd zijn. Extra accijnzen of vlees- en suikertaks, maken dat de consument over de grens trekt om aankopen te doen. En die blijven dan ook niet beperkt tot levensmiddelen.”

Hawre Rahimi sloot het gesprek af met een ambitieuze doelstelling. “Laten we voor iedere nieuwe regel er 10 bestaande schrappen.”

D8L_8349.jpg

Branche-Event Foodspecialiteiten

Na de Dag van het Vakcentrum vond het Branche-Event Foodspecialiteiten plaats waar onder andere de winnaars van de Nationale Competities, onder leiding van Humberto Tan, bekend werden gemaakt. Lees verder

 

VakcentrumNieuws