Jan Postma van PLUS Postma in Lelystad
"Een competitieve omgeving", zo omschrijft Jan Postma, ondernemer van PLUS Postma in Lelystad, het marktgebied waarin zijn winkel staat. In de omgeving zetelen veel supermarkten, maar hij is de enige met het Super Supermarkt Keurmerk.
Het ondernemersechtpaar werd afgelopen kerstverrast met een mooi pakket van de medewerkers.
“Met zoveel concurrentie moet je goed je best doen,” aldus Postma. Samen met zijn vrouw Nouscha runt hij een flinke supermarkt – sinds de recente verbouwing zo’n 1.500 vierkante meter. “Met het karakter van een buurtsuper; veel klanten komen hier bijna dagelijks.”
Win-winsituatie
“Wij onderscheiden ons vooral op lokaal gebied. Bijvoorbeeld door als vaste leverancier van SamSam Lelystad 150 gezinnen uit de gemeente te voorzien van een extraatje.” Een klassieke win-winsituatie, want Postma heeft een hekel aan weggooien en vindt het fijn om mensen te helpen. Bovendien vermindert hij zo afval én de hoeveelheid werk. En tot slot geeft hij hiermee ook nog eens podium aan een nobele organisatie. Dagelijks komen vrijwilligers van SamSam Lelystad namelijk in de winkel om producten op te halen die anders weggegooid zouden worden.
Ook door sponsoring en de (soms oudere) medewerkers uit de buurt die hij in dienst heeft, probeert de ondernemer de band met de omgeving te versterken. Met succes, want waar het eerst de ‘PLUS supermarkt’ was, praten mensen nu over de ‘PLUS supermarkt van Jan Postma’.
SSK als communicatiemiddel
De ondernemer is sinds 2014 in het bezit van het SSK keurmerk. Binnenkort gaat hij voor hercertificering. Hij gebruikt het keurmerk en het SSK promotiemateriaal om klanten te informeren over extra zaken die hij al deed, maar waar hij niet over vertelde. Hij sluit zich graag aan bij SSK acties, zoals de stickeractie tegen voedselverspilling en de Glas in ’t Bakkiecampagne. Een fijne bijkomstigheid is dat hij door het SSK geïnformeerd blijft over zaken die in supermarktland spelen op het gebied van MVO en duurzaamheid.
Stimulerend personeelsbeleid
Het SSK thema waar Postma met kop en schouders bovenuit steekt, is ‘stimulerend personeelsbeleid’. Dat blijkt onder andere uit het lage personeelsverloop. Medewerkers krijgen de kans zich te ontwikkelen en worden regelmatig in het zonnetje gezet. Open communicatie en betrokkenheid vindt Postma uiterst belangrijk. Hij betrekt ze dan ook graag bij het reilen en zeilen van de winkel, óók bij de omzet- en rendementscijfers. En het communicatiesysteem Speakap vond zijn oorsprong in de winkel van Postma. Een pientere medewerker ontwikkelde het systeem op verzoek van Postma. Van salarisstroken tot roosters, alles is te vinden in de app, die inmiddels door veel supermarktondernemers gebruikt wordt.
Kerstpakket
Afgelopen kerst werden Postma en zijn vrouw zélf verrast door medewerkers, met een mooi pakket. “Ik denk vanwege ons fijne werkgeverschap?” zegt Postma aarzelend. Maar als ergens geen twijfel over bestaat, dan is het wel het betrokken ondernemerschap van Jan Postma. Een waardige SSK’er!
Word ook SSK'er
Bent u als supermarktondernemer ook zo lokaal en maatschappelijk betrokken? Meld u dan aan voor het Super Supermarkt Keurmerk. Kijk voor meer informatie op www.supersupermarkt.nl.
Terug