Koen Harlaar van Albert Heijn Kapelle
Al ruim een eeuw geleden openden de deuren van de winkel die nu Albert Heijn Kapelle heet. Tientallen jaren was het een familiebedrijf, overgedragen van vader op zoon. Tot in 2003 Koen Harlaar het stokje overnam en aan het hoofd kwam te staan van de toenmalige C1000. Dat was zo'n beetje een maand voor de prijzenoorlog ging woeden.
Harlaar vertelt: “Die eerste periode was zwaar, dat had ik me heel anders voorgesteld. Maar door hard te knokken en met hulp van de formule lukte het ons het hoofd boven water te houden.” De omschakeling van C1000 naar Albert Heijn in juni vorig jaar betekende opnieuw een roerige tijd. Hij vervolgt: “Maar nu gaat het goed. En we hebben er een prachtige en grotere winkel van kunnen maken, met onder andere een warmteterugwinsysteem uit de koelingen en overal, tot aan het parkeerterrein toe, ledverlichting.” Met het SSK thema ‘duurzaam met energie’ zit het dus helemaal snor.
Garantie voor klanten
De garantie dat het met alle zeven SSK thema’s dik in orde is in zijn winkel, dát was voor hem de reden om zich destijds aan te melden. De ondernemer vertelt: “Ik kan dat wel roepen, maar met het SSK keurmerk op zak bewijs ik het ook naar mijn klanten. En ik pak alles aan, loop graag voorop.” Geen wonder dus, dat hij tot de eerste generatie SSK ondernemers behoort.
Meerwaarde
Maar het keurmerk is voor Koen Harlaar inmiddels méér dan die garantie. Hij barst van enthousiasme en energie, en haakt graag aan bij de SSK acties. Het SSK kookkanaal bijvoorbeeld of de stickeractie tegen voedselverspilling. Die hij dan weer als haakje gebruikt om over zijn meerwaarde als zelfstandig ondernemer te kunnen vertellen.
Wat leeft er in het dorp?
Binnenkort start Harlaar in zijn winkel met een bijzondere actie: een spaarsysteem voor de vier basisscholen in het dorp. Uniek binnen zijn formule. Klanten kunnen met muntjes aangeven voor welke school zij willen sparen en wij verdelen dan naar rato € 7.500. Hoe hij erop komt? “Tja, we zijn met het managementteam altijd bezig iets leuks en nieuws te bedenken. Wat is een leuke actie? Wat leeft er in het dorp? Twee scholen krijgen later dit jaar een nieuw gebouw. Dat houdt iedereen hier bezig.” Maar die lokale betrokkenheid straalt twee kanten uit, want de scholieren komen helpen op de winkelvloer, bijvoorbeeld met het inpakken van boodschappentassen. O, en dan de Landelijke Opschoondag eerder deze maand waarvoor hij ook scholieren en ouders heeft weten te strikken. Resultaat: 130 aanmeldingen. Harlaar lacht: “Daar schrok ik wel even van. Gelukkig komt de burgemeester ons bijstaan.”
Word ook SSK'er
Bent u als supermarktondernemer ook zo lokaal en maatschappelijk betrokken? Meld u dan aan voor het Super Supermarkt Keurmerk. Kijk voor meer informatie op www.supersupermarkt.nl.
Terug