SSK'er in beeld: Henk Koetsier van Spar Koetsier in Koekange
“Het SSK gáát echt ergens over”
Waar een kleine winkel groot in kan zijn, laat Henk Koetsier zien met zijn supermarkt Spar Koetsier in het Drentse Koekange. Van duurzaamheid tot assortiment en van lokale betrokkenheid tot afvalinzameling; op alle SSK thema’s zet de ondernemer wel tien stappen extra. Al zo’n vijf jaar geleden, vlak na de lancering van het SSK, ontving hij het keurmerk voor het eerst. Nog altijd ervaart hij de grote meerwaarde ervan, vertelt hij: “Het SSK is een toetsing en bevestiging van het feit dat we op de goede weg zijn. Het beïnvloedt ook de kwaliteit van onze winkel, ten goede. De mails en post die ik van SSK ontvang, zetten me altijd aan het denken: oja, op dat thema kunnen we nog een slag maken.”
Koetsier bewijst daarmee dat je je als supermarktondernemer altijd kunt blijven ontwikkelen. Ook als je, zoals hij, een lange staat van dienst hebt in het supermarktwezen. Eind jaren ’70 draaide hij namelijk al mee in de supermarkt, waarvan zijn vader toen eigenaar was. Inmiddels runt hij de zaak samen met zijn vrouw en zoon, die op den duur de winkel helemaal zal overnemen.
Toekomstbestendig
De afgelopen jaren hebben zij samen de winkel toekomstbestendig gemaakt. Onder andere door hun dienstenpakket uit te breiden. Zo hebben ze een partyservice, waar menig mededorpsbewoner regelmatig gebruik van maakt. Of het nu gaat om een bescheiden schaal met worst of een bruiloftscatering waarbij ook personeel nodig is, bij Spar Koetsier worden alle wensen ingewilligd. Koetsier: “Het vergroot de betrokkenheid van de dorpelingen bij de winkel en andersom.” Ook met verenigingen uit de buurt onderhouden ze een warme band. Met Oudjaar gaan de leden van een sportclub de boer op met de oliebollen die vader en zoon Koetsier gebakken hebben. De opbrengst komt grotendeels ten goede aan de club. Net als de inkomsten van de toiletpapier-, rookworsten- en erwtensoepactie.
Ook op het gebied van assortiment komt Koetsier graag zijn klanten tegemoet. Hij vertelt: “Soms vraagt een klant om een product dat niet in onze schappen ligt. Dan ga ik op pad net zolang tot ik dat gevonden heb.”
Strijd tegen weggooimentaliteit
Als supermarktondernemer ziet Koetsier ook de taak zijn klanten voor te lichten, bijvoorbeeld op het gebied van voedselverspilling. Hij licht toe: “Ik heb een hekel aan, wat ik noem de ‘weggooimentaliteit’. Zelf prijs ik producten die de houdbaarheidsdatum naderen, flink af. Liever geen marge dan weggooien. Ook onze klanten spoor ik aan om minder voedsel te verspillen. Bijvoorbeeld met de Koelkaststickers die ik onlangs van SSK kreeg.” Over SSK activiteiten in de winkel is Koetsier sowieso zeer te spreken. Zo deed hij onder andere mee aan de acties ‘Glas in ’t Bakkie’ en ‘Diëtist op de Winkelvloer’. Daarover zegt hij: “Kort, eenvoudig en doeltreffend, die acties. Ook voor onze klanten, die op die manier gewezen worden op zaken die ik ook belangrijk vind. Ja, het SSK gáát echt ergens over.”
Word ook SSK’er
Bent u als supermarktondernemer ook zo lokaal en maatschappelijk betrokken? Meld u dan aan voor het Super Supermarkt Keurmerk. Kijk voor meer informatie op www.supersupermarkt.nl