Veiligheidstips van collega ondernemers

Kassa/balie

  • Transparant zeil tussen klant en kassamedewerk(st)er ophangen ter bescherming
  • Met tape op de vloer afstand van 1,5 meter markeren
  • Bordjes/affiches met verzoek zoveel mogelijk met pin (contactloos) te betalen
  • Desinfecterende doekjes bij pinautomaat
  • Duo-kassa’s om en om gesloten, zodat geen rijen naast elkaar ontstaan.
  • Indien kassa’s naast elkaar open zijn: bij drukte roepen kassières om en om klanten naar zich toe, zodat 1,5 meter afstand gewaarborgd blijft
  • Ketting spannen bij balie, zodat klant niet dichterbij dan 1,5 meter bij personeel komt
  • Bakjes op toonbank waarin klant en kassamedewerk(st)er contact (wissel)geld kan doen, zodat er geen handcontact is

Communicatie

  • Digitale schermen ophangen met tekst: 1,5 meter afstand aanhouden
  • In winkel omroepen dat men 1,5 meter afstand aan moet houden (+ naleven overige maatregelen RIVM)

Schoonmaak

  • Extra schoonmaken van materialen en gebruiksvoorwerpen in de winkel, waaronder winkelwagens, winkelmandjes, handvaten deuren koeling, pinautomaten, scanapparaten etc.
  • Extra schoonmaken rondom het pand

Veiligheid en hygiëne medewerkers

  • Medewerkers zeer regelmatig handen wassen met water en zeep
  • Desinfectie-handgel beschikbaar stellen voor personeel
  • Buttons voor medewerkers met tekst: 1,5 meter afstand aanhouden
  • Gele hesjes voor medewerkers
  • Gebruik whatsapp voor advies hygiëne aan medewerkers

Klanten

  • Winkelmandjes weghalen als er genoeg winkelwagentjes zijn: om zo 1,5 meter afstand te stimuleren

Toegang winkel

  • Dranghekken buiten plaatsen om 1,5 meter afstand te waarborgen
  • Desinfectiemiddel, desinfecterende doekjes of kraan met water en zeep beschikbaar stellen voor klanten bij toegang winkel
  • Klanten worden binnengelaten door personeel winkel
  • Bepaalde winkeluren alleen beschikbaar maken voor ouderen en mensen die werkzaam zijn in de vitale beroepen
  • Een personeelslid aannemen om ervoor te zorgen dat klanten direct geholpen worden, omdat anders de klanten de winkel uit gaan, maar ook ervoor zorgend dat het maximaal aantal klanten niet overschreden wordt.
  • Indien mogelijk voor de klant inzichtelijk maken wat de drukke en minder drukke momenten in de winkel zijn, zodat de drukte meer verspreid kan worden. Ouderen en andere risico-groepen kunnen op deze manier een goed moment kiezen om hun boodschappen te doen.

Versproducten/versafdeling

  • Voorverpakken van bepaalde versproducten, waaronder klein brood. Klanten hebben geen mogelijkheid meer om met een tang zelf de producten te pakken.

Afhalen en bezorgen

  • Bij afhalen van online bestellingen: verschillende tijdsblokken aanhouden en gepaste afstand aanhouden
  • Klanten laten betalen via pin (contactloos) of online via bijvoorbeeld iDEAL
  • Gratis bezorging aanbieden
  • Bestellingen buiten laten afhalen, of in ieder geval een andere locatie dan in de winkelruimte
  • Denk na over hoe er wellicht meer klanten bereikt kunnen worden, er zijn verschillende leveranciers die nu aanbieden om tegen kostprijs een website te maken. Kijk hier op onze website naar aanbieders die hulp kunnen bieden.
  • Kijk of er mogelijkheden zijn tot samenwerkingen met andere winkels in de buurt over het bezorgen van producten, om zo de kosten te drukken
  • Telefonisch klanten pro-actief benaderen. Op het einde van het gesprek kan altijd de vraag ‘’Anders nog iets?’’ gesteld worden, wellicht komt er daardoor nog een aanvulling op de bestelling

Meerwaarde acties/tips:

  • Horeca collega’s ondersteunen door verkoop in de winkel aan te bieden van producten uit lokale horeca (bier en tegoedbonnen)
  • In een hotel in Brabant verblijven momenteel artsen gezien de coronacrisis. Om hen een hart onder de riek te steken, bezorgt een van onze leden hen een lekker stukje kaas of een borrelplank voor de helden van deze tijd
  • Als ondernemer of samen met een groepje ondernemers een bezorgdienst starten

Een greep van de maatregelen die verschillende leden nemen:

Vasse, speelgoed branche:

"Bij ons hebben we plexiglas schermen voor de kassa’s gehangen en met tape anderhalve meter gemarkeerd. Daarnaast overal de bordjes anderhalf meter en verzoek tot pinnen. We hebben momenteel hoofdzakelijk ouders die meestal alleen komen, er komen bij ons vrijwel geen kinderen meer in de winkel en geen rijen bij de kassa’s. De verkoop bestaat hoofdzakelijk uit puzzels, spellen, educatieve spellen en boekjes.’’

Klabbers, gemengde branche:

"Het komt nu goed uit dat wij al een heel diep kassablok hebben en er zo al een flinke afstand is tussen kassière en klant. We overwegen nog wel om er alsnog transparant zeil of iets dergelijks te plaatsen. Daarnaast hangt de winkel vol met de RIVM richtlijnen. En letten we op dat ook de medewerkers zich aan de richtlijnen houden en worden alle maatregelen zoals schoonmaken van ‘gebruiksvoorwerpen’ opgevolgd. Mochten er verder nog werkende maatregelen komen zijn wij natuurlijk bereid daarin te investeren.’’

Froukje, food branche:

"Het zoveel mogelijk alleen komen winkelen is een must. Het wordt nog steeds gezien als een gezinsuitje en we moeten te vaak in discussie met klanten die het onzin vinden.’’