French Ice,

is een mooi product, gelanceerd in de tropische zomer van 2018. Door wie zult u denken? Het was mijn eigen iPhone, die ik gebruikte voor het dicteren van een gespreksverslag. Helaas was het geen lancering. Het product bestaat al lang zag ik toen ik het nazocht. Er is bijvoorbeeld een recept uit 2009 te vinden op YouTube: How to make French (Vanilla) Ice. Het product is uniek, smeuïg en zoet. Iets om van te genieten, dat deed de chef, die het gemaakt had ook. Tot het moment dat het van hem afgenomen werd door een andere liefhebber.

French Ice skaters hadden tijdens de Olympische winterspelen dit jaar ook een probleem. Net op het moment dat zij een superprestatie verrichtten, bleek het pak, waarin de danseres gehesen was, niet geschikt te zijn voor deze prestatie en scheurde. Mmm, wellicht had mijn iPhone toch het goede woord gevonden: French Ice.

U snapt het wellicht al, mijn bespreking ging over Franchise. Ook dat product bestaat al lang. Uniek, smeuïg en zoet, althans dat denken veel franchisenemers als ze de samenwerking aangaan. Meestal is het ook genieten, maar soms ben je het ook (bijna) kwijt. Dat ervaarden de Hema franchisenemers recentelijk toen zij een brief van hun franchisegever ontvingen dat zij het voornemen hebben om de franchise af te pakken. Net als bij de Olympische topsporters, vertoont het pak waarin franchisenemers gehesen worden vaak scheuren. Daar moeten we vanaf! Dat was trouwens ook het onderwerp van mijn gesprek: regel bij wet de pre-competitieve fase: dat wil zeggen alles wat precontractueel is, wijzigingen tijdens de looptijd, het overleg en het afscheid. Een goed recept dus, net als dat voor French Ice.­

mr. Patricia Hoogstraaten RAE
directeur