Vragen

stromen bij ons binnen. Over de tweede coronagolf. Het zijn niet dezelfde vragen als de vorige keer. Enkele voorbeelden:
Door onvoldoende testcapaciteit bij de GGD komt een medewerker met milde klachten niet in aanmerking voor een coronatest. En nu?
Een medewerker houdt zich tijdens zijn quarantaine niet aan de geadviseerde leefregels. Wat nu?
Een werknemer heeft klachten, die kunnen duiden op corona maar doet niets. Wat nu?
Een caissière met klachten mag zich pas over 3 dagen laten testen, moet dan nog op de uitslag wachten en is dus een week uit de roulatie, en nu?
Moeten werknemers thuisblijven omdat een huisgenoot wordt getest?

Na de persconferentie van afgelopen maandag (28 september) kwamen er nog meer vragen bij:
Twee momenten op één dag kiezen voor kwetsbare groepen, hoe regel ik dat?
Hoe kom ik aan mensen als we langer open moeten? Moet ik opnieuw een medewerker bij de deur zetten? Moet ik nu beslissen of mondkapjes in mijn winkel verplicht zijn? Wie kan ingrijpen als klanten zich niet aan de regels houden?

Gelukkig kunnen wij op veel vragen een antwoord geven. De meeste ondernemers worden daar helaas niet blij van. Extra kosten zijn aan de orde van de dag. Er zijn partijen die daar geen begrip voor hebben. Het Vakcentrum blijft daar in ieder geval om vragen.

mr. Patricia Hoogstraaten RAE
directeur