Lokaal actief,

dat moet elke mkb-winkelier zijn.
Winkels, horeca, evenementen vallen weg, als gevolg van de coronacrisis. Dat heeft grote gevolgen. Veel kernen en winkelgebieden zullen hun betekenis verliezen doordat ze onder een minimum aanbodniveau zakken. Daardoor zal de aantrekkingskracht verder afnemen. Een ontwikkeling die de leefbaarheid en vitaliteit op de korte termijn verder onder druk zet en ook versterkt wordt door e-commerce.

Accijnsverhogingen maken dat tanken en tabak en alcohol kopen beter over de grenzen kan gebeuren. De consument doet daar dan gelijk de andere inkopen.
Daarnaast wil de overheid tabaksverkoop in supermarkten, waaronder de laatste winkel in een kleine kern, sowieso verbieden. De effecten hiervan op de vitaliteit van de kernen zijn groot. Als absolute niet-roker pleit ik ervoor daar ook goed naar te kijken. Roken is een verslaving en zonder goede alternatieven, zal de rokende consument op zoek gaan naar tabak. Ook al moet men daarvoor naar een stad rijden of over de grens trekken.

Met als gevolg het verdwijnen van de laatste winkel, en daarmee de MEERwaarde van die winkelier: geen sponsoring van de drumband, geen kerstverlichting, geen buurtfeest, geen centraal praatpunt voor de ouderen etc.

Consumenten geven aan meer lokaal te willen blijven winkelen in de toekomst, maar dan moet dat wel mogelijk zijn. Overtuig de lokale overheid en wees zelf ook lokaal actief.

mr. Patricia Hoogstraaten RAE
directeur