Heerschap investeert in lokale gemeenschap
Meer dan 56 clubs profiteren!
Omdat tijdens de coronacrisis kantines lang gesloten moesten blijven, de gemeentepotjes voor sponsoring steeds kleiner werden en het bedrijfsleven zelf alle zeilen moest bijzetten om te overleven, kreeg (en krijgt) het lokale verenigingsleven het zwaar te verduren. Reden voor Stan Heerschap van Heerschap Groep om een actie te starten - Heerschap Verbindt! - waarbij, verdeeld over drie jaar, € 750.000 aan 56 verenigingen wordt gegeven.
“Het verenigingsleven is hier in Limburg, misschien wel meer dan in andere provincies diep geworteld in de maatschappij. Wij voelen ons ook maatschappelijk zeer betrokken en wilden de verenigingen graag een steuntje in de rug geven in deze lastige tijden”, vertelt Stan Heerschap. “Wat we echter niet wilden, is eenmalig een sponsorbedrag in de kas storten. Te eenzijdig en een druppel op de gloeiende plaat. Vandaar dat we het plan Heerschap Verbindt! hebben ontwikkeld.”
Heerschap Verbindt! is een unieke en groots opgezette vorm van samenwerking waarbij verenigingen over drie jaar een bedrag van € 750.000,- kunnen verdelen. Hoeveel elke vereniging krijgt, is mede afhankelijk van de initiatieven die zij zelf nemen. Daarvoor krijgen zij van Heerschap verschillende instrumenten aangereikt.
Veel medewerkers zijn actief in het verenigingsleven
Heerschap Groep bestaat uit vijf supermarkten in Weert, Nederweert en Leudal, een bakkerswinkel in Roggel én een grote bakkerij in Nederweert die brood en banket maakt voor de eigen supermarkten en tevens levert aan derden. Er werken circa 800 medewerkers bij Heerschap Groep, waarvan het merendeel actief is in het verenigingsleven.
Wil je meedoen?
In april van dit jaar nodigde Stan Heerschap ongeveer 70 verenigingen uit die qua grootte (niet te klein) en geografische ligging (in de eigen regio) aan de toetsingscriteria voldeden. Aan hen werd het plan Heerschap Verbindt! gepresenteerd. Uiteindelijk hebben 56 verenigingen, met minimaal 100 leden, enthousiast ‘ja’ gezegd.
Verenigingen zelf aan de gang
Die verenigingen verbinden zich aan een uit drie elementen bestaand programma, dat verspreid over drie jaar wordt uitgevoerd. Die elementen zijn een spaaractie in de supermarkten van sport/scouting-plaatjes waarvoor leden op de foto gaan, een ‘spek-de-kas’-actie waarbij de klant in de supermarkt stemt op zijn of haar favoriete vereniging én twee verkoopactiviteiten. Aan verenigingen wordt dan bijvoorbeeld gevraagd om tijdens een evenement warme worstenbroodjes van Bakkerij Heerschap te verkopen. Heerschap zorgt dan voor de producten, inclusief een foodtruck. In de verkoopactie zit een impuls: hoe meer worstenbroodjes worden verkocht, des te meer geld in de kas van de vereniging vloeit.
De inzet van de vereniging is dus leidend voor het sponsorbedrag, niet het aantal leden. “Wij verdienen niets aan de verkoopacties en willen vooral voor reuring zorgen en samen plezier maken. Uiteindelijk gaat het erom dat er op allerlei manieren en platforms positief over ons wordt gesproken. Het mes snijdt zo aan twee kanten. En het is natuurlijk goed voor ons imago, zeker nu we begin 2022 overstappen van Jumbo naar AH”, aldus Stan Heerschap.
Geen ‘one size fits all’
56 verenigingen draaien mee met het volledige programma maar in de praktijk worden veel meer verenigingen ondersteund die te klein zijn. “Voor een vereniging die heel enthousiast is maar dertig leden heeft, kun je bijvoorbeeld geen plaatjesactie opzetten. Dan gaan we samen kijken wat wél mogelijk is. Heerschap Verbindt! is dus zeker geen ‘one size fits all’- programma”, zegt Stan Heerschap. “Er komt veel maatwerk bij kijken en dat alles vergt een goede coördinatie zodat verenigingen elkaar met acties niet voor de voeten lopen. Behalve het ontwikkelen van een plan en het vrijmaken van een budget van € 750.000,- over drie jaar maken we ook intern mensen vrij voor de organisatie en de begeleiding van de verenigingen.”
“Tom van der Putten is onze projectmanager en hij is dagelijks bezig met Heerschap Verbindt! Alles sluit naadloos aan bij de missie van ons bedrijf: ‘elke dag de beste!’. Dan moet je alles professioneel aanpakken. Wij doen het goed, of we doen het niet!”
Complimenten voor planmatige en professionele aanpak
Voor het plan Heerschap Verbindt! ontving Stan Heerschap veel complimenten en positieve reacties van alle kanten. De media in Limburg besteedden er eveneens ruim aandacht aan.
“Het is voor de eerste keer, zo horen we van diverse verenigingen, dat een supermarkt dit zo planmatig en professioneel aanpakt. Zijn we daar uniek mee? De losse onderdelen van Heerschap Verbindt! zijn op zich niet uniek, maar onze planmatige en proactieve aanpak met jaarprogramma’s is dat wél”, aldus Stan Heerschap. “De uitwerking op deze schaal is mij binnen de supermarktwereld niet bekend. Ook de wijze van communicatie is volgens mij uniek. In de regel hangen supermarkten sponsoractiviteiten niet zo aan de grote klok. Wij hebben daar, mede op aandringen van de verenigingen zelf, wél voor gekozen om duidelijkheid te creëren en indianenverhalen
te voorkomen.”
‘Van collega-supermarkten krijg ik hele mooie reacties: vrijwel iedereen is erg positief en men vindt het plan heel bijzonder. Zij hebben het vaak over de € 750.000,- die we uitgeven.
Het blijven toch ondernemers! Overigens moet je dat bedrag wel in perspectief plaatsen: het is
€ 250.000 per jaar, verdeeld over vijf vestigingen. Maar het is en blijft veel geld.”
“Uiteindelijk bereiken we met Heerschap Verbindt! 20.000 verenigingsleden die in ons marktgebied wonen en 80.000 (potentiële) klanten die hun boodschappen bij ons doen of gaan doen. Met Heerschap Verbindt! hebben we een samenwerkingsplan voor drie jaar neergelegd. Laten we eerst maar eens kijken hoe dit allemaal verloopt en dan gaan we over een paar jaar wel evalueren. Aan het enthousiasme ligt het in elk geval niet!”