Plus Slooten, Almere: Drie concepten onder één dak

Bijna een jaar geleden openden de broers Ed en Dennis Slooten in de wijk Almere-Duin een uniek supermarktconcept, dat bestaat uit een Plus-­supermarkt, een Plus To Go afhaalgedeelte en ­restaurant de Duinkamer. Het begin was moeizaam maar inmiddels is de omzet zoals bij de opening begroot. Nu zijn er weer andere zorgen.

_DSC0067.JPG

Duin is een zeer bijzondere wijk in Almere die deels nog in aanbouw is. Er komen 3200 woningen en daarvan is inmiddels een derde gerealiseerd. De wijk is opgebouwd als een trendy duingebied waarvan je bij binnenkomst direct een vakantiegevoel krijgt. Aan de rand van het IJsselmeer zit een jachthaven, er is een mooi strand, een evenementenstrand, fiets- en wandelpaden én een Duinhal waar Plus Duin, Plus To Go én restaurant de Duinkamer zitten. Ed Slooten zwaait hier de scepter, samen met zijn dochter Naomi en zoon Kevin. Zijn broer Dennis doet dat, met schoonzoon Ludo, in het tweede Plus-filiaal van de familie in Amsterdam.

Moesten alles zelf bedenken

“Projectontwikkelaar Amvest zocht circa zes jaar geleden voor dit gebied een uniek supermarktconcept dat anders was dan anders. Die uitdaging stond ons wel aan”, vertelt Ed Slooten. “Aangezien Plus deze combinatie van verschillende concepten niet kende, moesten we zelf alles uitvinden. We zijn veel onderweg geweest in binnen- en buitenland om inspiratie op te doen, we hebben met talloze mensen gesproken en we hebben de hulp van experts ingeroepen. Dit kun je niet alleen. Uiteindelijk zijn we vier jaar bezig geweest met de ontwikkeling van dit concept.”

_DSC0079.JPGDrie concepten gecombineerd

Het concept omvat verschillende onderdelen. Allereerst is er een ruim opgezette, sfeervolle Plus-supermarkt (Briljant 2.0) waar veel ruimte is voor lokale assortimenten en voor kant-en-klare, vers bereide maaltijden. Bijna alles daarvoor wordt in eigen huis bereid en is goed voor een hoog aandeel van ongeveer 5 à 6 % van de supermarktomzet. De inwoners van Duin verdienen gemiddeld 2x modaal, hebben weinig tijd en willen het zich dan ook graag gemakkelijk maken.
Grenzend aan de supermarkt is er een Plus To Go. Via een bestelzuil of aan de balie bestel je vers belegde broodjes die niet van tevoren worden klaargemaakt, een pizza, hamburger met friet of meer. “Onze hamburger komt van Nice to Meat, is 160 gram zwaar en bereiden we volgens eigen recept. Dat is echt een topper”, vertelt een enthousiaste Slooten. “Ook onze veganistische bietenburger komt daar vandaan. Voor de pizza’s hebben we samen met experts een eigen deegbol ontwikkeld met olijfolie. We hebben er echt voor gekozen om van elk product het beste te hebben. Zo onderscheiden we ons in ons marktgebied en zorgen we voor binding met onze klanten.” Naast de Plus To Go bevindt zich restaurant de Duinkamer, met negentig zitplaatsen binnen en veertig buiten op het terras. Het restaurant is geen ‘uit eten gelegenheid’, hier kom je om tussendoor snel wat te eten.

De Makerij

Niet alleen de combinatie van de drie concepten is uniek, dat gaat volgens Slooten ook op voor de wijze waarop alles achter de schermen is ingeregeld: de Makerij. Dit is het deel van de Plus To Go, restaurant de Duinkamer en de supermarkt waar alles vers wordt bereid. Deze onderdelen lopen naadloos in elkaar over waardoor de medewerkers multi-inzetbaar zijn. Of er nou een verse pizza moet worden gemaakt om direct mee te nemen, dagverse maaltijden voor in de schappen van de supermarkt, of een cappuccino met gebak in de Duinkamer: elke medewerker kan dat. “Daardoor kunnen we zeer economisch werken. Er is altijd werk te doen, je kunt snel opschalen en dat maakt het werken hier ook zo leuk en afwisselend. Dat zorgt er mede voor dat ons personeelsbestand 100% bedraagt. We hebben geen openstaande vacatures. Een ander belangrijk punt is dat kwaliteit bij alles dat we doen hoog in het vaandel staat. Dit betekent dat we voor een consistente bereiding van de maaltijden zorgdragen. Alle procedures hebben we van A tot Z beschreven en we hebben topovens en andere apparatuur in huis die je normaal alleen in de bekende fastfood- of pizzaketens aantreft”, aldus Slooten. “Voor de bediening hebben de medewerkers geen uitgebreide opleidingen nodig. Goed lezen en op de knop drukken, dan kan het nauwelijks fout gaan.”

Op de toekomst gericht

Maar ging alles zoals Ed Slooten verwachtte? Bepaald niet. Het was in het begin veel te rustig. “De eerste maanden na de opening was de infrastructuur nog niet op orde, waardoor klanten de parkeergarage niet konden gebruiken. Dat was een flinke tegenvaller. Vanaf april dit jaar waren we goed bereikbaar en zat de loop er ook meteen in. Dit is toch een wijk in opbouw en dus vooral op de toekomst gericht. Maar je moet nu eenmaal een flinke omzet draaien. Dat duurde dus even maar de omzet is inmiddels zoals bij de opening begroot. Dat geeft vertrouwen”, aldus Slooten. “Over de Makerij zijn we zeer tevreden en dit najaar gaan we extra gas geven in het horecadeel. Daar moet meer beleving komen. We gaan tv-schermen aanbrengen waar mensen Formule 1 of straks het WK Voetbal kunnen kijken. Daar gaan we echt mee scoren. In de Duinhal komt ook een ijsbaan en een jeu de boulesbaan wat voor extra vertier zorgt.”
Overigens zijn er op de eerste etage nog zes ­verschillende ruimtes waarvan een deel wordt verhuurd aan de BSO. Ouders kunnen dan ­meteen boodschappen doen als ze hun ­kinderen wegbrengen of ophalen. Tevens zijn er twee kookstudio’s waar onder meer aan ­kinderen les wordt gegeven. In weer andere ruimtes vinden opleidingen plaats, onder ­andere vanuit Plus/Coop.

_DSC0085.JPGDit concept krijgt navolging

Ed Slooten heeft het afgelopen jaar al veel bezoek gehad van geïnteresseerde collega-ondernemers. Naar zijn stellige overtuiging gaat de combinatie van twee of drie concepten zeker navolging krijgen. Maar ondertussen zijn er ook heel andere zorgen: hoe komen we de crises door? “Net zoals al mijn collega’s maak ook ik me grote zorgen over de golf aan kostenstijgingen die op ons afkomt. Loonkosten, energiekosten, huren. Het is echt niet normaal en je kunt niet alles doorberekenen. Dit jaar betalen we in Amsterdam al 6% meer huur. In Amsterdam betalen wij het eerste uur gratis parkeren. Dat kost ons € 17.000,- en dat wordt volgend jaar € 34.000,-. In Almere hebben we zowel ten aanzien van huur als parkeerkosten goede afspraken gemaakt omdat dit centrum zich nog in de opstartfase bevindt en wij wel de trekker zijn. Maar ik durf op dit moment haast geen begroting te maken. Je moet toch telkens weer bijsturen. Desalniettemin ga ik ervan uit dat de omzet volgend jaar in Almere verder stijgt, maar of we nog wat verdienen?”