Robin de Goede (Albert Heijn Oudorp): "Dorpscultuur van belang"
“Als ondernemer wil je je onderscheiden. Toen ik mijn eigen bedrijf startte, wilde ik mijzelf langs een meetlat leggen. Ik wilde daarmee ook mijn meerwaarde laten zien. Met zes Albert Heijn-filialen in de buurt, moet ik zichtbaar anders zijn”, aldus Robin de Goede, mede-eigenaar van AH Oudorp in Alkmaar. In 2016 verhuisde AH Oudorp naar deze nieuwe locatie en werd de winkel in dat jaar ook het SSK gecertificeerd. Begin 2022 heeft de winkel de hercertificering behaald.
AH Oudorp ligt in Oudorp. Oudorp was een aparte gemeente, maar werd na een gemeentelijke herindeling in 1972 een wijk in Alkmaar. “Het blijft echter nog steeds een hechte gemeenschap met een dorpscultuur. Ik wil dat gevoel behouden en vandaar dat ik de onderneming AH Oudorp heb genoemd”, zegt De Goede.
Lokale betrokkenheid
De band tussen de SSK onderneming met de buurt wordt op verschillende manieren duidelijk. Dit komt met name tot uiting in de sponsoring van de grootste voetbalvereniging van Alkmaar, Kolping Boys. De velden liggen aan de noordkant van Oudorp. “We sponsoren via boardings en zijn shirtsponsor van verschillende teams’. In 2019 hebben we een heel succesvolle plaatjesactie gedaan met alle voetballende leden. Er werden meer dan 1.000 foto’s en dus plaatjes van hen gemaakt. Onze klanten kregen bij een bepaald bedrag 10 plaatjes. Deze konden in een groot Kolping Boys-boek worden geplakt. Een ontzettend mooi en succesvol project. Best wel ingewikkeld met het maken van al die foto’s. Maar het is gelukt!”, vertelt De Goede trots.
Historische Vereniging Oudorp
Die complexiteit weerhield de ondernemer er niet van om in 2020 een gelijksoortige actie te ontwikkelen: plaatjes sparen van het historische Oudorp. In samenwerking met de Historische Vereniging Oudorp werd een boek samengesteld, waar de gespaarde foto’s konden worden geplakt. “Het was wederom een enorm succes. Maar ook hier best lastig. Het was coronatijd (september 2020) en de vooral oudere klanten wilden natuurlijk heel graag ruilen. Dat hebben we ondanks alle coronamaatregelen toch kunnen faciliteren. Hierdoor konden alle 1200 boeken volledig op de goede manier worden gevuld.”
Vorig jaar werd er wederom een bijzondere activiteit opgezet: Monopoly met straatnamen uit Oudorp. Burgemeester Anja Schouten nam het eerste exemplaar in ontvangst. “We hebben leuke media-aandacht gehad. Dat heeft mooie zichtbaarheid opgeleverd.”
Personeel: fundament van de winkel
Bij de SSK-onderneming werken 110 mensen. “Ik ben het meest trots op mijn mensen. Zij zijn de basis, het fundament van onze winkel. Sommigen werken er al meer dan 20 jaar. Zo is iemand met het Down Syndroom al 20 jaar bij deze supermarkt in dienst is. Hij past echt heel goed in het team en heeft een toegevoegde waarde.”
“We vinden het erg belangrijk dat onze medewerkers werken aan hun ontwikkeling.
Het is voor ons ook niet echt moeilijk om nieuwe medewerkers te vinden. Door ons netwerk van medewerkers en via de voetbalvereniging hebben we vaker meer sollicitanten dan vacatures. Vandaar dat we nu niet meer actief bekendmaken dat er een vacature is.”
Duurzaam
Op meerdere gebieden staat duurzaamheid centraal. Zo is er geen gas meer aangesloten, wordt er alleen groene stroom gebruikt en wordt in het gehele pand gebruik gemaakt van Ledlampen en bewegingssensoren om het energiegebruik te beperken.
Het laden en lossen wordt inpandig gedaan bij AH Oudorp. Hierdoor hebben directe buurtbewoners minimaal overlast. Voor medewerkers zijn extra maatregelen getroffen, uitlaatgassen worden bijvoorbeeld afgezogen.
Hercertificering
“Natuurlijk gaan we extra aandacht besteden aan de hercertificering. Bij klanten en bij onze medewerkers. Uiteraard ben ik erg blij met de hercertificering van het SSK keurmerk. Het is een waardering voor ons als lokale supermarktondernemers. Het maakt je meerwaarde extra zichtbaar.”