Topspecialist Ed Boele van De Kaasspeciaalzaak in Den Haag: "Investeer in een sterk team"

Hij was in 2013-2014 al de beste kaaswinkel van Nederland­, en won dit jaar de trofee voor de beste specialist­ in buitenlandse kaas. Toch heeft Ed Boele wel eens gedacht er beter mee te kunnen stoppen. Veerkracht hielp hem er doorheen.

Ed Boele

Wat doet een ondernemer om de beste kaasspeciaalzaak van Nederland te worden? In 2011 heeft Ed Boele zijn winkel groots verbouwd. Inspelend op de wens van de klant om rustiger te kunnen winkelen kiest hij voor een ruim opgezette winkel, waar klanten rustig kunnen rondkijken­ en niet de haast voelen om weer naar buiten te gaan. Want een klant die langer in de winkel verblijft ziet meer, en zal uiteindelijk meer kopen. Ook voor het personeel geeft de ruimere opzet een rustiger werkplek.

“Daarnaast hebben we een stuk vakmanschap toegevoegd door bergkazen zelf te gaan afrijpen in een opvallende affinage-ruimte. Goed zichtbaar voor de klant, waarmee de winkel een extra showelement krijgt. Klanten kunnen zien hoe zeer wij hun kaas vertroetelen. Maar het belangrijkste was het werken aan een goed team; met een sterke personeelsgroep ben je als ondernemer zelf minder kwetsbaar. En luister naar je vrouw; vrouwen zijn vaak veel doortastender dan mannen.”

Welke dingen doe je bewust niet?

“Je moet laten zien wie je bent. Wij zijn De Kaasspeciaalzaak, dus doen we geen belegde broodjes of andere artikelen. Het enige is een klein assortiment wijn, omdat dat nu eenmaal nauw aansluit bij kaas, maar het blijft ondergeschikt. Die focus is belangrijk. En tijdens de wedstrijd doe je geen andere of bijzondere dingen. De winkel moet op zijn top zijn als je aan de wedstrijd begint.”

In 2015 ben je al de beste van het land geweest. Hoe laad je jezelf op om daarna voor een prijs in een deelcategorie te gaan?

“Gewoon meedoen. 2015 was voor mij een jaar waarin ik na een operatie terug in de winkel kwam. Tegelijk is mijn personeelsbestand flink veranderd, tot een bijna geheel nieuwe groep. Dat was een uitdaging, om met het nieuwe team mee te doen.”

Je hebt twee maal een lastige periode­ gehad met je gezondheid. Hoe pak je dat op?

“Het was net als met het verbouwen van een huis. Je denkt alleen de badkamer aan te pakken, maar dan moet ineens ook het toilet en de hele waterleiding vernieuwd worden. In die situatie kwamen wij ook terecht. Dan is het even goed nadenken en goed op je gevoel af gaan. Tegelijk blijkt dan dat je al jarenlang hebt geïnvesteerd in een team dat zo goed is dat je als ondernemer ook tijdelijk uit je winkel kunt zijn. Zowel tijdens vakanties als bij een ziekte. Met een sterk team ben je daarop voorbereid­, en kan het team ook zonder jou draaien. Daar moet je van tevoren al rekening mee houden. Haal de kwetsbaarheid uit je winkel. Ik zie te veel zelfstandigen die enkel met goedkoop, jong personeel werken. Op het moment dat zij zelf uitvallen zie je de winkel onderuit gaan. De winkel moet gedragen worden door je mensen terwijl jijzelf steeds aan het schaven bent en de puntjes op de i zet. Dat is de kracht.”

Heb je wel eens gedacht om ermee te stoppen?

“Ik had enorme last van mijn knie. Maar na mijn operatie had ik er weer heel veel zin in. Je moet topfit zijn als ondernemer. En op het moment dat je dat niet bent, zul je moeten zorgen dat je weer fit wordt. Je verwacht dat ook van je personeel. Bovendien moeten we allemaal veerkrachtig zijn.”

Terug naar alle rapportages