SOVD is bereikbaar op het telefoonnummer (0348) 41 97 71.

Van Black Friday naar Green Friday

Black Friday.jpg23 december 2019

Vrijdag 29 november 2019 stond in het teken van het uit Amerika overgewaaide kortingsevenement Black Friday. Hoewel het evenement pas op vrijdag officieel van start ging, begonnen veel winkeliers al in de week daarvoor met de aanbiedingen onder het mom van een zogenaamde Black Week. Maar er is nu ook een tegenhanger: Green Friday!

Black Friday laptop.jpg“De voorgaande jaren was Black Friday een doorslaand succes. Dit jaar hoorden we echter ook een ander geluid. Steeds meer consumenten en retailers zouden minder positief staan tegenover Black Friday. Vooral kleinere winkeliers zouden de dupe zijn”, zegt Huib Lubbers van Bureau RMC (Smart Retailing). “Zij voelen de druk vanuit de ketenbedrijven om mee te doen aan Black Friday, maar kunnen niet opbieden tegen de hoge kortingen. Daarnaast geeft een groot deel van de consumenten aan dat Black Friday leidt tot het aansporen van onnodige aankopen, die uiteindelijk nooit gebruikt worden en in de kast belanden.”

Green Friday als tegenhanger
Duurzaam is het dus in ieder geval niet en als tegenhanger voor Black Friday is daarom ook Green Friday gelanceerd, waarbij het hergebruiken van producten en de positieve effecten die dat met zich meebrengt, centraal staan. Bovendien heeft een aantal retailers besloten dit jaar niet mee te doen aan de hype. Zij geven volgens Lubbers een deel van hun omzet aan goede doelen en proberen consumenten op deze manier Green Friday.pngbewust te maken.

Van weekendevenement naar een kortingsweek
Volgens de CityTraffic-passantentellingen van Bureau RMC was het in de week voorafgaand aan Black Friday in de winkelstraten nog maar iets drukker dan vorig jaar: namelijk 0,6%. Wat echter opvalt, is dat de druktetoename met name in de eerste drie dagen van de week zit, met een uitschieter op maandag. Deze dag was het liefst 19,3% drukker dan vorig jaar. Black Friday zelf is juist de dag met een grote afname van maar liefst 5,3% ten opzichte van Black Friday vorig jaar. Zo is Black Friday verschoven van een dag- en weekendevenement naar een kortingsweek.

Jongeren kopen vooral online
Uit onderzoek van Thuiswinkel.org, de brancheorganisatie van webwinkels, bleek dat 95% van de Nederlanders inmiddels bekend is met Black Friday en 74% overwoog om ook echt gebruik te maken van de kortingen. Er is wel een significant verschil in leeftijd: van Generatie Z, jongeren van 18 t/m 22 jaar, koopt twee derde de Black Friday-aankopen voornamelijk of alleen bij webwinkels. Onder de Babyboomers (58 t/m 73 jaar) is dat 26%.