SOVD is bereikbaar op het telefoonnummer (0348) 41 97 71.

Winkelen op afspraak niet rendabel

Winkels kunnen veilig open en dat moet nu ook

09-04-2021

Bij non-food speciaalzaken (o.a. speelgoed, huishoudelijke artikelen, kook- en servieswinkels) staat het water aan de lippen. Het winkelen op afspraak is geen oplossing. Winkelen op afspraak blijkt zelfs de kosten niet te dekken. Het Vakcentrum, de brancheorganisatie voor zelfstandig retailondernemers, is dan ook blij met het voornemen de winkels op 21 april weer open te stellen. De winkeliers rekenen er op dat het kabinet de eerdere toezeggingen nu waarmaakt. Dat is vandaag door het Vakcentrum in een overleg met bewindslieden benadrukt.

NOS speelgoed item

Winkelen op afspraak geen oplossing

Een inventarisatie onder de non-food speciaalzaken aangesloten, bij het Vakcentrum, leert dat zo goed als alle ondernemers gebruik maken van winkelen op afspraak. Bij 90% van die ondernemers blijkt echter dat de omzet onvoldoende is om de kosten goed te maken. De omzet komt gemiddeld niet hoger uit dan 33% van de ‘normale’ omzet. Klanten zijn terughoudend om afspraken te maken om zich niet verplicht te voelen tot het doen van een aankoop. Winkelen op afspraak is voor de ondernemers financieel onvoldoende. Ondernemers moeten hun pensioen uitstellen en er dreigen faillissementen.

“Onze financiële reserves zijn dan ook inmiddels volledig uitgeput en zelfs mijn pensioenvoorziening is opgebruikt. Mocht de winkelopenstelling nog langer worden uitgesteld, overweeg ik ernstig om zelf faillissement aan te vragen omdat de inmiddels opgebouwde schulden haast niet meer in te lopen zijn”.

Winkeliers zetten in op veiligheid

De respondenten gaven ook aan zich maximaal in te willen zetten om de veiligheid van de klanten te garanderen. Vorig jaar is al duidelijk geworden dat de detailhandel geen bron van besmetting is. Ook het ziekteverzuim onder medewerkers bleef stabiel, tijdens de periode dat de winkels vorig jaar open waren.

Voor de eerste periode na 21 april liggen aangescherpte protocollen klaar die extra inzetten op de veiligheid van klanten en medewerkers. Zo wordt het aantal bezoekers aan niet-essentiële winkels teruggebracht van 1 per 10 m2 naar 1 per 25 m2. Openstelling leidt ook tot een betere spreiding van klanten.

Openstelling geeft duidelijkheid

Als het kabinet de gedane toezegging nakomt, geeft dat volgens de ondernemers ook duidelijkheid. De regels zijn nu onduidelijk voor de consument, maar ook voor handhavers. In een straat zijn er nu winkels die open zijn, dicht zijn, waar je kunt winkelen op afspraak of uitsluitend bestellingen kunt afhalen.

“Omdat de regels al meerdere malen zijn aangepast voor winkels is er een grote groep klanten die niet meer precies weet hoe het nu werkt”.

Bovendien leiden de huidige regels ook tot een ongelijk speelveld. Zo zien veel speelgoedwinkels en winkels in huishoudelijke artikelen ‘hun’ assortiment liggen in de schappen bij collega’s waar de consument zo kan binnenlopen. Dat steekt.

Ondernemers rekenen op kabinet

Het Vakcentrum heeft vanochtend in een gesprek met enkele bewindslieden benadrukt dat de ondernemers nu echt op het kabinet rekenen. Winkels moeten open om onherstelbare schade te voorkomen. Daarbij mag en kan het kabinet rekenen op maximale inzet van winkeliers om de veiligheid van klanten en medewerkers te garanderen.