Winnaars Gouden Publieksprijzen bekend!

Het Heerlijk Avondje was 2 november!
Voor kinderen is 5 december de dag waarnaar wordt uitgekeken. Voor de speelgoedbranche kwam Het Heerlijk Avondje al op dinsdagavond 2 november. Tijdens het eerste Nederlandse Speelgoed Gala werd bekendgemaakt welke twaalf producten, verdeeld over evenveel categorieën, de Gouden Publieksprijzen kregen bij de Verkiezing Speelgoed van het Jaar 2021. Het werd dé avond van 999 Games: behalve drie Gouden Publieksprijzen, ontving oprichter Michael Bruinsma ook de Speelgoed Lifetime Achievement Award.
Bijna 13.000 stemmers hebben in totaal ruim 75.000 voorkeursstemmen uitgebracht bij de Verkiezing Speelgoed van het Jaar 2021. De stemmers konden uit 36 producten kiezen, verdeeld over twaalf categorieën. Eén van de drie producten in elke categorie werd bekroond met de Gouden Publieksprijs.

De winnaars van de Gouden Publieksprijzen zijn:
- 0-3 jaar: SmartMax My First Acrobats, Smart Games
- 4-5 jaar: Prachtige Taarten Oven, Hasbro, Play-Doh
- 6-7 jaar: Geomag Super Color Recycled 78 dlg, Selecta
- 8-9 jaar: LEGO Friends Magische Kermisachtbaan – 41685, LEGO
- 10-11 jaar: Pixicade, Boti
- 12-17 jaar: Paleo, 999Games
- 18+: 20 second Showdown, 999Games
- Puzzels: Jan van Haasteren, Efteling Sprookjesbos 1000, Jumbo
- Duurzaam: Geomag Super Color Recycled 78 dlg, Selecta
- Kinderspellen: Keer op Keer Kids, 999Games
- Familiespellen: Escape Your House, Identity Games
- Kennersspellen: Everdell, White Goblin Games
Nederlandse Speelgoedweek
De bekendmaking van de Gouden Publieksprijzen vond ’s avonds plaats op 2 november, tijdens het eerste Nederlandse Speelgoed Gala. Daarvoor was een bijzondere locatie gekozen: het schip de SS Rotterdam. Het doel was om de speelgoedbranche op een positieve manier in de schijnwerpers te zetten en dat lukte uitstekend. In zijn welkomstwoord voor de circa 220 genodigden brak de organisator van de Verkiezing Speelgoed van het Jaar, Emile Kalis, een lans om een Nederlandse Speelgoedweek te gaan organiseren. “Waarom kan de boekenbranche met een retailomzet van 600 miljoen euro dat wél en waarom kan de speelgoedbranche, met een retailomzet van 800 miljoen euro, dat niet? Daar moeten we in de toekomst verandering in brengen, bij voorkeur in 2024 wanneer de Verkiezing Speelgoed van het Jaar 50 jaar bestaat”, aldus Kalis.
Het Nederlandse Speelgoed Gala werd een zeer gezellige avond waar mensen uit de speelgoedbranche (retailers en handel) elkaar weer eens op een ongedwongen manier ontmoetten. Er was een speelgoedquiz, er waren optredens en de Directeur Speelgoed (kinderen tussen 6 en 14 jaar konden zich daarvoor aanmelden) deed samen met andere speelgoedtesters verslag van hun bezoekjes aan fabrikanten. De presentatie was in handen van presentatrice Kim Kötter en het muzikale deel werd verzorgd door haar man Jaap Reesema.
Speelgoed Lifetime Achievement Award
Tijdens het Nederlandse Speelgoed Gala werd, ook voor het eerst, de Speelgoed Lifetime Achievement Award uitgereikt aan een persoon die zich op een bijzondere wijze verdienstelijk heeft gemaakt binnen de speelgoedbranche. Die eer ging dit jaar naar Michael Bruinsma, oprichter van 999 Games. Dankzij zijn tomeloze inzet heeft hij de sector bord- en kaartspellen in Nederland en Vlaanderen een enorme impuls gegeven.