In 2021 voor € 30,6 miljard online gekocht, +16% t.o.v. 2020
28 maart 2022

Volgens Thuiswinkel.org, de brancheorganisatie voor webwinkels, hebben Nederlandse consumenten in 2021 voor € 30,6 miljard online gekocht. Dat is 16% meer dan in 2020 (€ 26,3 miljard). Er zijn 373 miljoen online aankopen gedaan, een groei van 13% vergeleken met 2020.
Het online aandeel is daarmee goed voor 31% van de totale consumentenbestedingen (was 27%). Dat blijkt uit recente cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.
Beide coronajaren laten een flink hogere groei zien in het aantal online aankopen, maar enkel in 2021 is er ook een hogere groei in online bestedingen. Zo nam het totale bedrag dat een consument online besteedt toe van € 1900 in 2020 tot € 2180 in 2021. Tijdens de lockdowns zag Thuiswinkel.org een stijging in de productaankopen, tijdens de versoepelingen juist in de aankopen van diensten. Marlene ten Ham, directeur Thuiswinkel.org, verwacht dat consumenten dit jaar online blijven kopen, maar dat de groei weer de vorm aanneemt van voor de coronapandemie.
U kunt hier de Thuiswinkel Markt Monitor Q4 2021 bekijken en hier voor heel 2021.