Wereldwijde speelgoedomzet boekt record
25 juli 2022
De wereldwijde speelgoedverkoop in 2021 bedroeg volgens data van de NPD Group $ 104,2 miljard, goed voor een stijging van 8,5% ten opzichte van 2020 en van 12,7% ten opzichte van 2019. Daarmee zijn dit de beste twee jaar voor de branche van de afgelopen tien jaar. Vooral de Amerikaanse markt deed het erg goed, met een jaar-op-jaar stijging van 15%. De omzet in de opkomende markten toonde in 2021 een licht herstel, maar bereikte nog niet het omzetniveau van vóór de pandemie.
Ook bleef de Aziatische markt achter bij de omzet van 2019. Maar zelfs met een langzaam herstel is Azië de op één na snelst groeiende regio in vergelijking met 2016, met een groei van 11%. De Noord-Amerikaanse markt kende de snelste groei, met een stijging van 51% sinds 2016.
De omzetgroei kreeg vooral een impuls door de sterke prestaties van de 10 grootste markten, in 2021 goed voor 76% van de wereldwijde speelgoedverkoop. Alleen de USA en China zijn al goed voor bijna 50 procent van de wereldwijde speelgoedomzet. De wereldwijde uitgaven per kind (0 tot 9 jaar) stegen van $ 56,- tot $ 59,- in 2021. De uitgaven per kind in Azië, Afrika en Zuid-Amerika bleven echter onder het gemiddelde.
"De ongekende groei van de wereldwijde speelgoedmarkt in 2021 was vooral te danken aan de verkoop in de ontwikkelde landen, die dankzij sterke overheidssteun beter waren toegerust om de pandemie het hoofd te bieden, én door gemakkelijkere en snellere toegang tot vaccinaties", zegt Frédérique Tutt, analist bij de NPD Group. "We verwachten echter niet dat dit groeiniveau zal aanhouden nu de wereldeconomie vertraagt en de inflatiedruk toeneemt."
Markten worden gemeten en geschat op basis van de Consumer Tracking Service en Retail Tracking Service van The NPD Group in de 14 landen die momenteel door The NPD Group worden gevolgd: VS, China, UK, Frankrijk, Duitsland, Australië, Italië, Spanje, België, Polen, Oostenrijk, Nederland, Portugal en gegevens van IMF en Wereldbank.