Sint koopt eerder om kosten te spreiden en geeft minder uit
27 oktober 2022
De inflatie is gestegen naar recordhoogte, welke invloed heeft dit op het vieren van Sinterklaas? Marktonderzoeker GfK en discounter ALDI vroegen Nederlanders naar het verwachte inkoopgedrag voor Pakjesavond en de aanloop daarnaartoe. Uit dat onderzoek komt naar voren dat een kwart van de Nederlanders dit jaar vier weken van tevoren (of eerder) met inkopen start dan voorgaande jaren. De prijs is de belangrijkste reden om eerder cadeaus te kopen (64%). De consument profiteert op deze manier van aanbiedingen. Daarnaast noemen kopers de zekerheid om Sinterklaasinkopen op tijd in huis te hebben (45%). Tevens spreiden consumenten graag de kosten omdat het bestedingspatroon lager is dan in 2021 (43%).
Sinterklaascadeaus
De meeste gezinnen (35%) besteden tussen 51 en 100 euro aan Sinterklaascadeaus (gemeten per gezin). Gemiddeld zet een kind drie à vier keer de schoen, waarbij er twee of drie keer een cadeautje in zit. Eén op de vijf ouders verwacht minder aan schoencadeaus uit te geven dan vorig jaar. 23% van de gezinnen overweegt de supermarkt voor het kopen van cadeautjes. In dit geval gaat het voornamelijk om schoencadeaus in de categorieën knutsel & hobbyspullen (49%), kinderboeken (40%) en spellen & puzzels (36%), en niet voor Pakjesavond of surprises.
“In het algemeen zijn consumenten zich bewust van de huidige crisis. Door minder uit te geven, eerder in te kopen en op andere plekken, zoals de supermarkt, te kijken proberen zij hierop in te spelen. Dat zie je ook in dit onderzoek terugkomen”, aldus Christine de Boer van GfK.
ALDI publiceerde dit jaar voor het eerst een digitale speelgoedspecial. Nienke van de Streek, Managing Director Marketing en Communicatie bij ALDI in Nederland: “Met de speelgoedspecial laten we zien dat je bij ALDI voor een betaalbare prijs de leukste Sinterklaascadeaus kunt shoppen.”
Bekijk hier de infogram met het Sinterklaasonderzoek en hier de digitale folder.