SOVD is bereikbaar op het telefoonnummer (0348) 41 97 71.

Nederlanders geven meer geld online uit

31 juli 2023Thuiswinkel org.png

Nederlandse consumenten hebben in het eerste kwartaal van 2023 ruim € 8,5 miljard online uitgegeven, een groei van 5% t.o.v. Q1 2022. Het aantal aankopen blijft gelijk: net als in 2022 zijn er in het eerste kwartaal van 2023 84 miljoen online aankopen gedaan. Het gemiddeld besteed bedrag per online aankoop is daarmee toegenomen tot € 102. Het is opvallend dat het aantal online aankopen in Q1 2023 gelijk is aan hetzelfde kwartaal vorig jaar. In 2022 was door het post-coronaeffect nog sprake van een daling ten opzichte van het jaar ervoor (-5%). Deze daling zet dus niet door in 2023. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor.

Binnen het aantal aankopen is een duidelijk verschil tussen producten en diensten. Het aantal online gekochte diensten blijft stijgen (+12% t.o.v. Q1 2022), terwijl het aantal online gekochte producten iets daalt (-2% t.o.v. Q1 2022). Deze trend zag Thuiswinkel.org ook in 2022 (+49% diensten en -10% producten t.o.v. 2021), maar dit jaar zijn de verschillen minder extreem. Ook hier lijkt dus sprake van stabilisatie. Een aantal productcategorieën laat een groei in de online bestedingen zien waarvan DIY/Garden de sterkste groeier is (+17%). Speelgoed laat eveneens een stijging zien (+6%) en ook hier besteedt men een hoger bedrag per online aankoop.

De Thuiswinkel Markt Monitor is het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Het onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence. Bekijk hieronder de infographic of download deze hier.
Thuiswinkel Markt Monitor Q1 2023.png