GOAL: Groeten, Oogcontact, Aanpreken, Luisteren

Persoonlijke aandacht voor klanten trekt goede klanten aan en schrikt klanten die kwaad willen af. Een verdachte klant die merkt dat hij of zij is opgemerkt, voelt zich niet langer anoniem. De kans op winkeldiefstal neemt daarmee af.

Zo zet u GOAL actief in

  • Groeten: Groet de klant vriendelijk als hij of zij de winkel binnen komt.
  • Oogcontact: Maak oogcontact met de kant. Zo weet de klant dat hij of zij gezien wordt, dit kan goed zijn als de klant jou wat wilt vragen, maar kan klanten die kwaad willen afschrikken.
  • Aanspreken: Maakt de klant geen contact met u, spreek de klant dan aan en vraag vriendelijk of u hem of haar kunt helpen.
  • Luisteren: Luiste goed naar wat de klant nodig heeft, zo kunt u de beste service leveren en merkt u op als een klant met een vervelende reden naar uw winkel is gekomen.

 

Voorkomen is beter dan genezen

Voorkomen van winkelcriminaliteit is natuurlijk het beste. Met de juiste houding naar klanten toe, kunt u veel narigheid voorkomen. Vertoont een klant verdacht gedrag, zoals veel rondkijken, schijnbaar doelloos rondlopen door de winkel of ziet u dat iemand een product in een tas steekt? Spreek de klant dan vriendelijk aan. Vraag of hij of zij een winkelmandje nodig heeft of vraag of u de klant kan helpen bij het vinden van een product. In de meeste gevallen zal een winkeldief zich bedenken en ontstaat er geen agressie.