Divine & Delicious groeit explosief: "We wisten niet wat we meemaakten"

3-2-2024

Vorig jaar september opende kookwinkel Divine & Delicious haar nieuwe winkel in het chique winkelcentrum Gelderlandplein, vlakbij de Amsterdamse zuidas. Peter Becker, die de zaak in 2003 begon, en zijn dochter Melissa Becker wisten niet wat hen overkwam. In vier maanden tijd werd dezelfde omzet gerealiseerd als in een heel jaar op de oude locatie aan het Hoofddorpplein, terwijl die winkel nota bene twee keer groter was. Melissa gaat dit jaar de zaak ook definitief van haar vader overnemen en heeft een mooi toekomstperspectief.

Het is januari als we door het overdekte Gelderlandplein lopen en dan weet je al snel dat hier mensen winkelen die veel te besteden hebben. Smokings, jassen van meer dan duizend euro, dure schoenen, luxe gadgets, het kan niet op. En sinds vorig jaar september heeft Divine & Delicious zich daar gevestigd met een topklasse assortiment kook- en keukengerei en serviesgoed. “Je merkt meteen dat de mensen die hier komen veel ‘spending power’ hebben”, vertelt Peter. “Er wordt zo gemakkelijk geld uitgegeven aan goede pannen, messen en dergelijke.”

Corona de boosdoener

Peter (65) en Melissa Becker (33) hakten vorig jaar de knoop door en kozen ervoor om hun Divine & Delicious te verplaatsen. “Corona is eigenlijk de boosdoener”, vertelt Peter. “Waar elke andere kookwinkel juist hele goede zaken deed, zakte bij ons de omzet in elkaar. Met name het tweede coronajaar was slecht. Ik wijt dat vooral aan het hoge aantal parkeerplekken dat om ons heen verdween, met dank aan de gemeente Amsterdam die geen oog had voor de winkeliers. Klanten, die tijdens de corona­periode met de auto kwamen, meden ons daardoor. Ook online en met een ‘outlet’-­concept konden we de terugloop niet voldoende compenseren.”

Nieuw huurcontract

Met ingang van maart dit jaar moest een nieuw vijfjarig huurcontract worden aangegaan en dat zette beiden vorig jaar aan het denken: is er genoeg perspectief aan het Hoofddorpplein? Daarbij speelde tevens mee dat Peter dit jaar de zaak voor 100% aan zijn dochter gaat overdragen. Hoe staat zij erin, het is haar toekomst. “Als ik alleen door zou gaan, had ik er een streep onder gezet. Nu mijn dochter de zaak voortzet, heb ik de motivatie om er mijn ­schouders onder te zetten. Ik blijf als verkoopmedewerker actief, al zal dat niet dagelijks meer zijn, en zal me bezig houden met de inkoop. Dat vind ik leuk.”

Een grote stap voor ons

De afgelopen jaren probeerde het management van het Gelderlandplein Divine & Delicious al tot een overstap te verleiden. Aan zo’n winkel was echt behoefte, zo vertelde de eigenaar die tevens klant was. Hij had ook andere kook­winkels benaderd. “Dan word je toch een beetje op scherp gezet. We kregen een mailtje van de makelaar, hebben alle voors en tegens tegen elkaar afgezet en besloten de stap te wagen.
En het is een grote stap voor ons! We hebben nu de helft van de vierkante meters van het Hoofddorpplein (170 m2 om 360 m2) maar een huur die anderhalf keer hoger is. Dat zegt natuurlijk niks, zolang je omzet verhoudingsgewijs maar mee stijgt. De afgelopen vier maanden hebben echter bewezen dat we hier goed aan hebben gedaan.”

Ik word daar blij van en de klant ook

Melissa werkt al sinds haar vijftiende op zaterdagen in de winkel. Vervolgens werkte ze elders maar besloot toch dat haar toekomst in de winkel van haar vader lag. “Dit is een heel leuk en zeer divers vak met mooie producten qua design en/of functionaliteit. Ik word daar blij van en de klant ook”, aldus Melissa. “Een aantal jaar geleden heb ik de wens bij mijn vader gelegd om de winkel te gaan overnemen. Vervolgens zijn we geleidelijk aan dat traject ingegaan. We hebben gesprekken gevoerd met financiële mensen om te kijken hoe we die transitie het beste vorm konden geven. Heel fijn is dat we die transitie zonder tussenkomst van een bank kunnen realiseren. De winkel op het Gelderlandplein is voor mij ook veel beter te ­behappen. Het Hoofddorpplein was twee keer zo groot maar vanwege de verschillende ruimtes ook onoverzichtelijk. Hier zie ik in één oogopslag waar klanten zijn. Het is hier ook een stuk drukker en dat motiveert enorm. Daarnaast vind ik de locatie waar we nu zitten geweldig: direct naast een in- uitgang, met grote etalages en dus licht van buiten. Een ander groot voordeel is dat je hier veel parkeerruimte hebt met anderhalf uur gratis parkeren. Dat tikt aan hier in Amsterdam.”

Keuzes maken

Omdat de winkel half zo groot is geworden, moesten er wel keuzes worden gemaakt.
Het assortiment is nog steeds breed, maar minder diep. In plaats van zes verschillende etensstampers zijn dat er bijvoorbeeld nu twee.
Ook wordt de collectie langzaam ­geüpgraded, passend bij het niveau van de klanten. “Hier ­komen mensen winkelen, op het Hoofddorpplein kwamen ze gericht. Daar anticiperen we nu meer op door extra op het design te letten. Is het kwalitatief goed en ziet het er ook goed uit?”, aldus Melissa.
Misschien gaan we wel weer ­verhuizen?
Wat de winkel wel mist is de mogelijkheid om te demonstreren, zeg maar ‘beleving’ toe te voegen. Een winkel als dit vraagt daar gewoon om. Alle producten zijn immers ook online te koop. Waarom dan naar de winkel gaan? Peter en Melissa missen eveneens dat stukje beleving, maar misschien dient zich een oplossing aan. Even verderop komt waarschijnlijk een winkelpand vrij van 260 m2 en dat zou helemaal perfect zijn voor Divine & Delicious. “Als dat pand echt vrij komt, kunnen we de collectie beter presenteren, maar we kunnen vooral meer ‘beleving’ bieden omdat er een kookeiland staat”, aldus Melissa tot slot. “Dan kunnen we productdemonstraties of workshops geven. We vinden dat toch een essentieel onderdeel van een kookwinkel en dat missen we nu door gebrek aan ruimte. Het is zeker nog geen gelopen race, maar wat zou het mooi zijn als dit gaat lukken!”