Fan van Kickstarter
Opvallend is dat aan de Oude Gracht, op 100 meter afstand van elkaar, zich nog drie andere spellenwinkels bevinden. Hoe profileer je je dan? “In de volksmond heet dit de spellenboulevard van Nederland. Er zitten ook nog drie stripwinkels. Daardoor trek je toch een bepaald publiek en we bedienen allemaal een ander segment, zodat we elkaar vooral versterken”, aldus Tijn.
“Behalve onze focus op toegankelijkheid voor mensen met een beperking, profileren we ons met name op verhalende spellen en escape-puzzels. Ik ben ook constant op zoek naar spellen die bij ons concept passen. Zelf ben ik een grote fan van Kickstarter. Mensen die denken een goed idee te hebben voor een spel, kunnen dat via crowdfunding, buiten de grote spellenmerken om, ineens zelf op de markt brengen. Dat zorgde voor een ware revolutie. Exploding Kittens is een goed voorbeeld van een spel dat door crowdfunding zijn weg naar de consument vond én zeer succesvol is.”
Je hebt het juiste spel dan nog niet gevonden
Verkocht Subcultures, de naam geeft het al een beetje aan, in het begin vooral spellen voor expert-gamers, in de loop der jaren werden er meer ‘mainstream’ spellen verkocht (géén videogames) en werd Subcultures voor een bredere doelgroep toegankelijk.
“En soms zijn er mensen die zeggen niet van het spelen van spellen te houden. Dan zeg ik altijd dat ze het juiste spel nog niet hebben gevonden en begint voor mij dé uitdaging om aan de hand van gerichte vragen te weten te komen welk spel het meest geschikt zou zijn. Er zijn zoveel verschillende spelvarianten en dan is er echt wel één variant die bij iemand past. Leuk als je iemand dan toch weet te overtuigen een spel te kopen”, zegt Tijn.
“Grote trends van dit moment zijn de coöperatieve spellen (samenwerken met anderen om je doel te bereiken), spellen voor twee personen, spellen met natuurthema’s en spellen waar duurzaamheid centraal staat”, vertelt Tijn tot slot.
“We verkopen ook veel rollenspellen al komt dat vooral omdat ik daar zelf een passie voor heb. Rollenspellen helpen jongeren in hun zoektocht naar identiteit en het versterkt het empathisch denken. Dat vind ik belangrijke aspecten om mee te geven.”