Partners van Super Supermarkt Keurmerk

Van de toegankelijkheid in de supermarkt tot aan het aanmoedigen van een verantwoord voedingspatroon: op vele vlakken zet Stichting Super Supermarkt Keurmerk zich in. Dit doen zijn samen met de SSK gecertificeerde supermarktondernemers.

We werken regelmatig samen met partners die, net als wij, duurzaamheid en/of maatschappelijke betrokkenheid omarmen en uitdragen. Met onder andere de volgende organisaties heeft Stichting Super Supermarkt Keurmerk succesvolle projecten uitgevoerd:

Partners

In samenwerking met het Voedingscentrum, dé autoriteit in Nederland op het gebied van voeding en gezondheid, organiseert Stichting SSK activiteiten om consumenten bewust te maken van hun rol bij voedselverspilling. Zo werden in SSK supermarkten Koelkaststickers en Eetmaatjes (maatbekers) ter beschikking gesteld. Deze campagnes werden ondersteund door een offline- en online communicatiecampagne, gedragen door beide organisaties.

De Maag Lever Darm Stichting draagt bij aan onderzoek naar en verstrekt informatie over aandoeningen in de buik. In Nederland zijn er twee miljoen buikpatiënten. Toegang tot een toilet, ook in de supermarkt, is voor een deel van hen van groot belang. Stichting SSK benadrukt dit belang in een online video die is gemaakt bij een SSK-supermarkt in samenwerking met de Maag Lever Darm Stichting. Daarnaast zijn er campagnes opgezet om consumenten bewust te maken van het belang van vezelrijke voeding.

De Hartstichting streeft ernaar om hart- en vaatziekten eerder op te sporen en beter en sneller te behandelen. Stichting SSK en de Hartstichting werkten samen in de campagne bloeddruk meten. In veel SSK supermarkten is de campagne bloeddruk meten uitgevoerd door een bloeddruk meetpunt in de winkel te faciliteren.

Hartstichting over de samenwerking met Stichting SSK bij de campagne bloeddruk meten:

"De Hartstichting wil dat het regelmatig meten van je bloeddruk de norm wordt, zodat mensen met een hoge bloeddruk eerder opgespoord worden en zo het groeiend aantal hart- en vaatpatiënten een halt toegeroepen wordt. De Hartstichting heeft daarom eind mei een publiekscampagne opgezet en op zo’n 200 openbare locaties, waaronder zo’n 100 supermarkten met het SSK keurmerk, meetlocaties ingericht om mensen in staat te stellen gratis hun bloeddruk te laten meten.

SSK heeft een grote rol gespeeld in de totstandkoming van de meetpunten bij deze supermarkten. De samenwerking hebben wij als zeer prettig en professioneel ervaren. SSK heeft ons veel werk uit handen genomen door dat zij alle deelnemende supermarkten hebben geworven, de contacten onderhielden en zorgden voor de informatievoorziening tussen de Hartstichting en de supermarkten. SSK is een hele prettige partner om mee samen te werken vanwege de professionaliteit, de communicatie, het snelle schakelen en de pro-activiteit. Wij zijn ontzettend tevreden en kijken met een positief gevoel terug op de campagneperiode en de samenwerking met SSK en kijken er naar uit om volgend jaar weer samen te werken om nog meer meetpunten bij supermarkten te kunnen realiseren."  

Meer dan 2 miljoen Nederlanders hebben een beperking. Ze zijn slechtziend, blind of doof, hebben een lichamelijke of verstandelijke beperking of een psychische of psychiatrische aandoening. Stichting SSK en het Vakcentrum stelden het Actieplan Toegankelijkheid op, waarmee verdere aandacht wordt gevraagd voor toegankelijkheid. Met – vaak verrassend – eenvoudige aanpassingen maakt u, uw bedrijf beter toegankelijk voor deze (potentiële) klanten. Ook ouderen hebben hier baat bij. Op www.vakcentrum.nl/toegankelijkheid staan veel praktische tips.

Supporter van Schoon zet zich als organisatie in voor het voorkomen en bestrijden van zwerfafval. We werken samen voor een schone (supermarkt)omgeving. Bijvoorbeeld door het beschikbaar stellen van materialen zoals afvalbakken en peukenpalen. En op de Landelijke Opschoondag, die jaarlijks georganiseerd wordt rond eind maart, steken onder andere SSK ondernemers met medewerkers en buurtgenoten de handen uit de mouwen voor een schonere buurt.

Supporter van Schoon is ook regisseur van de inzameling en recycling van verschillende soorten verpakkingsafval. Samen met Stichting SSK is de campagne 'Glas in ’t Bakkie' grootscheeps uitgerold in SSK supermarkten. Met de actie worden klanten op ludieke wijze gestimuleerd om al hun glas in de glasbak te deponeren. Zo wordt onder meer invulling gegeven aan ‘Afvalinzameling en –reductie’, een belangrijk thema binnen het SSK keurmerk.

Max Havelaar geeft het Max Havelaar Keurmerk uit aan producten die tot stand kwamen door eerlijke handel in ontwikkelingslanden. Het aanbod van Fairtrade producten is een onderwerp binnen het SSK thema ‘onderscheidend assortiment’. Daarom zetten Stichting SSK en Max Havelaar een consumentenactie in rondom de Fairtrade Week.

Het MSC keurmerk (Marine Stewardship Council, voor duurzaam gevangen wilde vis) en het ASC keurmerk (Aquaculture Stewardship Council, voor verantwoord gekweekte vis) zijn de drijvende krachten achter de Bewuste Visweek. Daarin worden consumenten jaarlijks opgeroepen verantwoorde vis te kopen. Het onderscheidend assortiment van SSK gecertificeerden (met veel MSC en ASC vis in de schappen) staat dan extra in de aandacht.

Wageningen University (WUR) is een onderwijs- en onderzoeksinstituut dat zich specifiek richt op de thema's gezonde voeding en leefomgeving. Stichting SSK participeert in het PPS-project "Houdbaarheid Begrepen". Vanuit dit project is onder andere het Handboek Voedselverspilling tot stand gekomen, waarin het broodbierproject wordt beschreven.

REAP, the Retailers’ Environmental Action Programme, is een internationaal forum over duurzaamheid in de detailhandel. REAP is gericht op het verminderen van de ecologische voetafdruk, het bevorderen van meer duurzame producten en het goed informeren van consumenten. Stichting SSK is aangesloten bij het forum en deelt haar 'good practices', zoals het convenant met de Vereniging Voedselbanken Nederland en de stickeractie tegen voedselverspilling. REAP en Stichting SSK dragen elkaar een warm hart toe. ‘Echte duurzame koplopers’, zo betitelde REAP de SSK gecertificeerde ondernemers onlangs nog.

Met Verpact, regisseur van de inzameling en recycling van verschillende soorten verpakkingsafval, rolde Stichting SSK de campagne ‘Glas in ’t Bakkie’ grootscheeps uit in SSK supermarkten. Met deze actie werden klanten op ludieke wijze gestimuleerd om al hun glas in de glasbak te doen. Op deze manier werd invulling gegeven aan ‘Afvalverzameling en-reductie, een belangrijk thema binnen het SSK keurmerk.

Voedselbanken Nederland is de koepelorganisatie die samenwerkt met lokale voedselbanken om de armste in Nederland tijdelijk van voedselpakketten te voorzien. Deze activiteit sluit goed aan bij de lokale en maatschappelijk betrokken manier van ondernemen van SSK-gecertificeerde ondernemers. Daarom hebben Stichting SSK en Voedselbanken Nederland een convenant opgesteld waarbij SSK-gecertificeerde ondernemers worden vrijgesteld van mogelijke risico's op het gebied van voedselveiligheid na het leveren van producten aan de voedselbanken. Dit convenant heeft geleid tot veel extra aanmeldingen van SSK-ondernemers bij lokale voedselbanken. Op deze manier wordt een bijdrage geleverd aan het terugdringen van voedselverspilling enerzijds, terwijl anderzijds huishoudens onder de armoedegrens worden geholpen.

Fairtrade Original is een merk dat producten verkoopt van (grondstoffen) boeren en producenten in ontwikkelingslanden. Om SSK gecertificeerde ondernemers te stimuleren nog meer Fairtrade Original producten aan te bieden, hebben Stichting SSK en Fairtrade Original een ondernemersactie opgezet. Goed voor de ondernemers hier en voor de boeren en producenten in ontwikkelingslanden.

TNO is een onafhankelijke onderzoeksorganisatie. De organisatie verbindt mensen en kennis om innovaties te creëren die de concurrentiekracht van bedrijven en het welzijn van de samenleving duurzaam versterken. Dat is hun missie en daar werken zij met ruim 3200 professionals van TNO dagelijks aan. Door onder andere samen te werken met partners willen zij hun missie bereiken. 

In samenwerking met TNO is het Super Supermarkt Keurmerk ontwikkeld. TNO adviseert Stichting SSK over het actueel houden van het keurmerk en innovaties die bijdragen aan de verdere verduurzaming van de branche. Daarnaast heeft TNO een rol gespeeld bij de ontwikkeling van de SSK Kennisquiz, een opleidingstraject in de vorm van een app voor medewerkers.  

SSK Algemeen SSK Sticker Op Raam Albert Heijn

Handen ineen slaan?

Met ons uitgebreide netwerk van enthousiaste zelfstandige supermarktondernemers, verspreid over Nederland en verschillende supermarktformules, hebben we een groot bereik.

Ziet u mogelijkheden voor samenwerking tussen uw organisatie en Stichting SSK? Neem dan contact met ons op.

Contact
Gepubliceerd: zondag 14 april 2024