Henk Rik Koetsier: "Onze supermarkt bespaart 20% op de energierekening"

Henk Rik Koetsier komt uit een supermarktfamilie en nam in 2018 een Emté over. Na de overname werd de verouderde supermarkt direct omgebouwd tot een Coop. Energiebesparende maatregelen kregen een centrale plek in de verbouwing. We spraken met eigenaar Henk Rik over de energiebesparing die zijn supermarkt heeft gerealiseerd.

Verbouwing en overname

Toen de ondernemer in 2018 besloot om de supermarkt te kopen, was er nog niets aan energiebesparing gedaan. “Een flinke upgrade was dus op zijn plaats”, aldus Henk Rik. “Daar hebben we wel diep voor in de buidel moeten tasten, maar ik ben nog jong en heb genoeg tijd om het terug te verdienen. Omdat bij zo’n overname toch al veel komt kijken, kan je dit soort dingen maar beter gelijk doen.”

Maatregelen nemen

Nadat de nieuwe supermarkt zijn deuren opende, bleek er veel veranderd te zijn. “We hebben echt bijna alles aangepakt”, vertelt Henk Rik. “We begonnen direct met een WTW-systeem, waarmee we opgewekte warmte van de koeling gebruiken als verwarming op de winkelvloer. Daar hebben we nog een stukje subsidie voor gekregen, waardoor de terugverdientijd een stuk acceptabeler wordt.

Daarnaast kozen we voor extra dakisolatie, ledverlichting door het hele pand, nachtafdekking voor wandkoelingen en gedimde verlichting als alleen het personeel aanwezig is.”

20% energiebesparing

“We hebben de verbruiksgegevens van vóór en na de overname eens naast elkaar gelegd. In 2018 verbruikte de winkel 469.473 kWh en in 2020 nog maar 376.732 kWh. Een daling van 20%. Dat terwijl we qua omzet wel een plus hadden hadden in 2020, waardoor we verhoudingsgewijs nog minder aan energie hebben betaald.”

Complexe aanpak

Energiebesparing is niet iets wat je even in een half uurtje doet. “Het is best complexe materie waar je doorheen moet. Toch is het goed mogelijk om snel winst te pakken, door te zoeken naar de besparingen die je eenvoudig kunt realiseren. Uiteindelijk bereik je het beste resultaat als je alles één keer goed aanpakt.”

Klanten waarderen vooruitstrevende supermarkt

“Vernieuwen en verduurzamen zijn belangrijke aspecten binnen een supermarkt. Zowel op productniveau als op het gebied van energiebesparing. Ook klanten zoeken steeds meer naar die positieve voetafdruk. Vooruitkijken en kansen signaleren zijn daarin enorm belangrijk.”