Ruilen en tegoedbon

Ruilen in de winkel: een kwestie waar veel mensen verschillende ideeën over hebben. Vaak geloven mensen dat zodra ze een aankoop hebben gedaan, ze het recht hebben om het product te ruilen. Maar hier schuilt een misvatting. Zodra de transactie is voltooid en de klant de winkel verlaat, draagt hij of zij het volledige risico van het product. Verwarring ontstaat vaak door ervaringen met online aankopen, waarbij het retourrecht wel altijd mag. Maar hoe zit het precies? En wat zijn de regels rondom tegoedbonnen en kassabonnen als bewijs van aankoop? In deze tekst duiken we hier dieper op in, en bieden we advies voor het geval er toch een discussie ontstaat.

Ruilen

Veel mensen denken dat de koper het wettelijk recht heeft dat een aankoop in de fysieke winkel geruild kan worden. Dat is niet het geval. Vanaf het moment dat de klant een product heeft afgerekend en ermee de winkel uit loopt, is het voor rekening en risico van de klant. Heeft de klant achteraf spijt van zijn aankoop, dan kan hij op grond van de wet geen ruilverplichting afdwingen. De meeste verkopers bieden als service de mogelijkheid te ruilen binnen een aantal dagen na aankoop. De klant kan dan iets anders uitzoeken voor hetzelfde aankoopbedrag.

Veel klanten denken dat de verkoper verplicht is te ruilen of geld terug te geven. Die verplichting wordt dan ontleend aan ervaringen met terugsturen van een aankoop naar de webwinkel. Echter die verplichting geldt alleen voor de zogenaamde koop op afstand of bij een aankoop buiten de normale verkoopruimte. Het meest bekende voorbeeld is de aankoop via de webwinkel, maar ook bij telefonische verkoop of bij een aankoop van de kraam op de lokale braderie, geldt een retourrecht of herroepingsrecht.

Als de klant iets ruilt voor een ander product met een lagere waarde dan is de verkoper niet verplicht het verschil uit te betalen. De verkoper kan voor het resterende bedrag een tegoedbon verstrekken of de klant motiveren nog iets extra’s te kopen.

Neem contact op

Tegoedbon

Als de klant wil ruilen maar niets van zijn gading kan vinden, dan is het mogelijk om een tegoedbon aan te bieden. Ook dit is een vorm van service en dus geen wettelijke verplichting. We adviseren wel om op de tegoedbon de datum van afgifte te vermelden en tevens te vermelden dat de bon een geldigheidsduur heeft. die geldigheidsduur stel u op ten minste één jaar na de datum van afgifte.

Kassabon als bewijs van aankoop

In veel winkels wordt aangegeven dat ruilen uitsluitend mogelijk is als de koper een kassabon kan overleggen. Het spreekt vanzelf dat de koper alleen kan ruilen als het product ook daadwerkelijk in de winkel is gekocht. De koper moet dat bewijzen. Het is niet toegestaan uitsluitend de kassabon als bewijsmiddel goed te keuren. Als de klant op een andere manier kan bewijzen dat het product in uw winkel is gekocht dan moet u dat bewijs als geldig aannemen. Natuurlijk moet dat bewijs wel overtuigend zijn. Het kan ook zijn dat de klant meerdere bewijzen moet aandragen. Bijvoorbeeld een derde die kan verklaren dat het bij u is gekocht in combinatie met een bankafschrijving voor een pinbetaling in uw winkel.

Advies

Is er een discussie met een klant (particulier of bedrijfsmatige klant) over het ruilen en komt u er samen niet uit? Dan kan Vakcentrum Bedrijfsadvies u helpen. Vakcentrum Bedrijfsadvies is bereikbaar via 0348 – 41 97 71 of advies@vakcentrum.nl.

Gepubliceerd: donderdag 18 april 2024