Wij doen mee aan internationale klimaatcampagne de Race To Zero

Informatie voor medewerkers

De vermindering van de CO2-uitstoot moet sneller. Dat is de inzet van de wereldwijde campagne ‘Race To Zero’. In deze wereldwijde campagne werken onder meer bedrijven, universiteiten en gemeenten samen in de grootste wereldwijde alliantie. De Verenigde Naties ondersteunen de campagne. Wij hebben ons ook aangesloten bij de campagne. Gisteren kregen we een officieel certificaat van deelname uit handen van Christian Verschueren, Special Advisor, Race to Zero Breakthroughs 2030: Retail

Wij zijn een van de eersten

Je hebt misschien nog nooit gehoord van de Race To Zero. Dat kan, wij zijn een van de eerste Nederlandse winkels die meedoen.

Gisteren hebben 35 winkels hun deelnamecertificaat ontvangen. We staan nu ook op de internationale lijst met deelnemers https://smeclimatehub.org

Vandaar even wat uitleg

Er zijn internationaal afspraken gemaakt om te komen tot een CO2-neutrale wereld in 2050. Het gaat echter niet snel genoeg. Het is niet voldoende om er alleen over te praten, we moeten allemaal iets doen als we onze wereld en natuur willen beschermen. Vandaar dat in 2020 door een aantal grote organisaties de Race To Zero is gestart. Je moet dan denken aan grote internationale bedrijven zoals IKEA en Wallmart, maar ook universiteiten en gemeenten.

Het is de grootste alliantie ter wereld. En al die organisaties hebben toegezegd hun CO2-uitstoot te verminderen en dat ook aan anderen (bijvoorbeeld hun leveranciers en klanten) te vragen.

Sinds deze maand kunnen ook zelfstandig winkeliers in Nederland aan de campagne meedoen. Daarbij worden we ondersteund door onze brancheorganisatie, het Vakcentrum.

Voorrang voor winkels met het Super Supermarkt Keurmerk

De eerste zelfstandig winkeliers die aan de Race To Zero mee kunnen doen zijn de supermarktondernemers met het Super Supermarkt Keurmerk, zoals wij.
Wij zijn immers door het SSK getoetst op een groot aantal duurzaamheidsaspecten.

Super Supermarkt Keurmerk, dat ken je toch

Wij hebben het Super Supermarkt Keurmerk. Dat kunnen ondernemers krijgen als zij duurzaam, lokaal en maatschappelijk betrokken ondernemen.

We zijn beoordeeld op zeven thema’s: Lokale betrokkenheid, Stimulerend personeelsbeleid, Onderscheidend assortiment, Duurzame energie, Slimme logistiek, Veilige omgeving, Bewuste afvalreductie.

Kijk anders nog even de video’s op www.supersupermarkt.nl

Wat betekent dit allemaal?

Om mee te doen aan de Race To Zero hebben we beloofd onze eigen CO2-uitstoot te verlagen. Het gaat daarbij niet alleen om de directe energiereductie, maar ook een daadwerkelijke beperking van levensmiddelenoverschotten, verpakkingen, energiezuinige vervoermiddelen en gebruik van restwarmte.

Daar kan jij bij helpen. Het belangrijkste is om zuinig met energie om te gaan.
Doe dus het licht uit waar het kan, zet apparaten die niet nodig zijn uit.

Maar ook het terugdringen van voedselverspilling helpt enorm.

En bijvoorbeeld zo min mogelijk papier gebruiken.

Goede ideeën?

Heb je goede ideeën, geef die dan door.

We doen samen mee aan de Race To Zero

En het mooie is dat we allemaal winnen!