ZO2Z Award

De zelfstandig ondernemer doet meer voor zijn klanten, medewerkers en omgeving. Om dat duidelijk te maken is in 2003 de ZO²Z competitie gestart. Met als doel om de onderscheidende meerwaarde van de zelfstandig ondernemers duidelijk te maken, naar de klanten, de lokale overheid en andere stakeholders en naar potentiële medewerkers.

Leren van de klant

Alle zelfstandig supermarktondernemers in Nederland konden zich aanmelden voor de competitie om de ZO²Z award. De eerste stap in de verkiezing was een beoordeling van de winkel door de consument. De klanten beoordeelden ’hun’ winkel op de volgende aspecten:

  • lokale betrokkenheid
  • lokale sponsoring
  • uitstraling
  • personeel
  • duurzaamheid

Vakjury en finalisten

De winkels die hoge consumentenscores haalden gingen door naar de volgende ronde. Een extern onderzoeksbureau deed aanvullend onderzoek aan de hand van een uniforme vragenlijst. Uit dit onderzoek en een medewerkerstevredenheidsonderzoek komen de Provinciewinaars. (een titel die twee jaar lang gevoerd mag worden). Uit dit selecte gezelschap worden vervolgens drie finalisten gekozen.

Categorie voor kleine winkels

Om ook de inspanningen van de ondernemer met een kleinere supermarkt te erkennen, was er voor hen (bij voldoende belangstelling) een speciale prijs. In de beoordeling is specifiek rekening gehouden met het ondernemerschap dat past bij een kleinere winkel met een geheel eigen dynamiek.


Winnaars

2003      Frans Hamer
2005      Hans Geveling
2007      Geert Benders
2009      Giel Smits
2011      Jos van den Berg
2013      Edward Koornneef
2015      Erwin Binneveld
2017      Tijn en Niek Leussink
2019      Giel Smits
2023      Froukje Mulder
2023      Christ-Jan van Bedaf (kleine supermarkt)