Toegankelijkheid

Gastvrijheid en toegankelijkheid zijn essentieel voor een goede winkel. U spant zich in om uw winkel zo open mogelijk te stellen. U wil immers zo veel mogelijk klanten ontvangen. Ook klanten met een beperking of klanten met dementie.

Toegankelijk ondernemen loont: 15% meer klandizie

Meer dan 2 miljoen Nederlanders hebben een beperking. Ze zijn slechtziend, blind of doof, hebben een lichamelijke beperking of een psychische of psychiatrische aandoening. U mist 10-15% klandizie als deze mensen niet de ruimte hebben om u winkel binnen te komen. Bovendien nemen mensen met een beperking vaak iemand mee, ze zijn trouwe klanten én ze komen vaak op minder drukke momenten.

Door de vergrijzing groeit het aantal mensen met een beperking. Toegankelijk ondernemen wordt dan ook steeds belangrijker. Met – vaak verrassend – eenvoudige aanpassingen maak u u winkel beter toegankelijk voor deze (potentiële) klanten.

Het Vakcentrum heeft van toegankelijkheid een speerpunt gemaakt. We zijn daarom partner van MKB Toegankelijk, een initiatief van MKB-Nederland en VNO-NCW. Op de website mkbtoegankelijk.nl vind u veel praktische tips én ervaringen van andere ondernemers.

Op de site mkbtoegankelijk.nl vindt u ook tips voor digitale toegankelijkheid . Hoe goed is uw site of webshop toegankelijk? En hoe kan dat beter?

Tips

  • Het begint bij de ingang
    Mensen met een handicap kunnen vaak niet eens een winkel binnenkomen. We hebben voor u op een rijtje gezet waar u op kunt letten. Het is eenvoudiger dan u wellicht denkt om de klant zich al bij binnenkomst welkom te laten voelen.
    Bekijk hier 7 praktische tips

  • Klanten met een beperking moeten ook kunnen betalen
    Het is voor klanten met een beperking niet altijd eenvoudig om te betalen in een winkel. 3 praktische tips voor ondernemers die geen omzet willen mislopen. Bekijk hier de 3 praktische tips.

  • Verplaats u in de klant
    Toegankelijkheid is ook (en misschien wel: vooral) een klantvriendelijke en open houding naar u klanten. En dat is soms best lastig. Want wat heeft een blinde of slechtziende klant eigenlijk nodig? En hoe spreek u iemand met een verstandelijke beperking aan? Je vindt hier tips en aandachtpunten.

  • Dichtbij parkeren is belangrijk
    Voor mensen die bijvoorbeeld slecht ter been zijn, is parkeren bij uw winkel belangrijk. Ook als u geen eigen parkeerplaats hebt, kun u uw klanten helpen. Bekijk hier de tips.

  • Kijk eens kritisch naar uw website
    Digitale toegankelijkheid gaat over het kunnen gebruiken van digitale diensten door iedereen. Ruim 2,5 miljoen mensen met een beperking in Nederland hebben behoefte aan een toegankelijke website. Denk aan slechtzienden, doven, (kleuren)blinden en laaggeletterden. Ga naar ismijnsitetoegankelijk.nl voor een check en adviezen. 

  • De mensen maken het verschil
    Toegankelijkheid is ook (en misschien wel: vooral) een kwestie van klantvriendelijkheid. Lastig om goed te reageren op bijvoorbeeld iemand die blind of doof is? U vindt hier een aantal tips. Je kunt ze ook uitprinten als flyer of poster voor uw medewerkers.
    Lees hier de gastvrijheid-tips voor winkelmedewerkers

  • Verplaats u eens in iemand met een handicap
    Een eye-opener. Dat was het toen de ondernemer in deze video zélf een keer in een rolstoel ging zitten. Een goed idee om ook eens te doen?
    • Doe bijvoorbeeld een blinddoek voor en loop eens een rondje door de winkel.
    • Leen een rolstoel en kijk of u binnen kunt komen in de winkel en het toilet kunt gebruiken.
    • Dek uw oren eens af en realiseer u dan welke belangrijke informatie u zo mist.

Gastvrijheidsboosters: bekijk de ervaring en de tips van

Doe inspiratie op

Op de website mkbtoegankelijk.nl vindt u veel praktische tips én ervaringen van andere ondernemers. Het is inspirerend om de website eens door te nemen!

MKBToegankelijk-beeldwoordmerk-300dpi

‘Stoomcursus’ – Gebarentaal voor ondernemers

Stel je eens voor dat jij een klant of gast met een auditieve beperking in gebarentaal ‘welkom’ kunt heten, of een vraag kunnen stellen als; ‘kan ik u helpen?’ of ‘wilt u een koffie of wilt u thee bestellen?’ Hoe mooi zou dat zijn. Een eerste stap naar elkaar proberen te begrijpen is dan al gezet.

MKB Toegankelijk biedt je hiervoor een helpende hand met een ‘Stoomcursus – Gebarentaal voor ondernemers’. Bekijk de video hieronder.

Basisgebaren

Irma Sluis, tolk Nederlands Gebarentaal en bekend van de corona-persconferenties op tv, en Tobias de Ronde, docent Nederlands Gebarentaal (zelf vanaf zijn geboorte doof), leren je een aantal basisgebaren om zelf binnen jouw bedrijf mee aan de slag te gaan.

Tevreden klanten

Deze basisgebaren zijn vrij eenvoudig aan te leren en te onthouden. Bij het toepassen van een gebaar zal een klant met een auditieve beperking een gastvrij gevoel ervaren. Het is immers leuk als iemand moeite doet je te begrijpen en jouw taal probeert te spreken. Het resultaat; een tevreden en trouwe klant. Ook dàt is toegankelijk ondernemen!

Tip: als je het even niet meer weet, of je begrijpt elkaar niet helemaal. Schrijf je vragen dan op.

Samen Dementievriendelijk

Eén op de vijf mensen in Nederland krijgt dementie. Door de vergrijzing wordt dementie in de toekomst volksziekte nummer één. De meeste mensen met dementie wonen thuis en gaan er graag op uit, bijvoorbeeld om boodschappen te gaan doen. Ook uw klanten kunnen dementie hebben. Daarom is het belangrijk dat we ervoor zorgen dat klanten met dementie zich welkom voelen en goed geholpen worden in uw winkel.

Dementie_3line_RGB (002)

Wat is dementie?

Dementie is een verzamelnaam voor ruim vijftig ziektes. Deze ziektes tasten de hersenen aan en zorgen voor een geleidelijke achteruitgang van iemands geestelijke gezondheid.  De meest bekende vorm van dementie is de ziekte van Alzheimer.

Volg de training.

Doe hier de training ‘Goed omgaan met dementie’

of geef uw medewerkers de volgende url: www.samendementievriendelijk.nl/vakcentrum.

Deze gratis online training is gebaseerd op de ‘Doe GOED-methode’. Er zijn vier onderdelen: gerust stellen, oogcontact maken, even meedenken en dankjewel . Elk onderdeel bestaat uit drie vragen. Het volgen van de training kost ongeveer 15 minuten.

Hartenkreten van mensen met dementie

Kijk naar wat ik nog wél kan.
Blijf met mij in gesprek.
Geef mij duidelijke informatie.
Denk met mij mee.
Laat mij meedoen en genieten.

Actieplan Vakcentrum en Stichting Super Supermarkt Keurmerk (SSK)

Het gezamenlijke actieplan van het Vakcentrum en de Stichting Super Supermarkt Keurmerk kunt u hier lezen.

 

08-10-2021