Toegankelijkheid

Gastvrijheid en toegankelijkheid zijn essentieel voor een goede winkel. U spant zich in om uw winkel zo open mogelijk te stellen. U wil immers zo veel mogelijk klanten ontvangen. Ook klanten met een beperking.

MKBToegankelijk-beeldwoordmerk-300dpi

Toegankelijk ondernemen loont: 15% meer klandizie

Meer dan 2 miljoen Nederlanders hebben een beperking. Ze zijn slechtziend, blind of doof, hebben een lichamelijke beperking of een psychische of psychiatrische aandoening. U mist 10-15% klandizie als deze mensen niet de ruimte hebben om u winkel binnen te komen. Bovendien nemen mensen met een beperking vaak iemand mee, ze zijn trouwe klanten én ze komen vaak op minder drukke momenten.

Door de vergrijzing groeit het aantal mensen met een beperking. Toegankelijk ondernemen wordt dan ook steeds belangrijker. Met – vaak verrassend – eenvoudige aanpassingen maak u u winkel beter toegankelijk voor deze (potentiële) klanten.

Het Vakcentrum heeft van toegankelijkheid een speerpunt gemaakt. We zijn daarom partner van MKB Toegankelijk, een initiatief van MKB-Nederland en VNO-NCW. Op de nieuwe website mkbtoegankelijk.nl vind u veel praktische tips én ervaringen van andere ondernemers.

Actieplan Vakcentrum en Stichting Super Supermarkt Keurmerk (SSK)

Het gezamenlijke actieplan van het Vakcentrum en de Stichting Super Supermarkt Keurmerk kunt u hier lezen.

Tips

  • Het begint bij de ingang
    Mensen met een handicap kunnen vaak niet eens een winkel binnenkomen. We hebben voor u op een rijtje gezet waar u op kunt letten. Het is eenvoudiger dan u wellicht denkt om de klant zich al bij binnenkomst welkom te laten voelen.
    Bekijk hier 7 praktische tips

  • Klanten met een beperking moeten ook kunnen betalen
    Het is voor klanten met een beperking niet altijd eenvoudig om te betalen in een winkel. 3 praktische tips voor ondernemers die geen omzet willen mislopen. Bekijk hier de 3 praktische tips.

  • Verplaats u in de klant
    Toegankelijkheid is ook (en misschien wel: vooral) een klantvriendelijke en open houding naar u klanten. En dat is soms best lastig. Want wat heeft een blinde of slechtziende klant eigenlijk nodig? En hoe spreek u iemand met een verstandelijke beperking aan? Je vindt hier tips en aandachtpunten.

  • Dichtbij parkeren is belangrijk
    Voor mensen die bijvoorbeeld slecht ter been zijn, is parkeren bij uw winkel belangrijk. Ook als u geen eigen parkeerplaats hebt, kun u uw klanten helpen. Bekijk hier de tips.

  • Kijk eens kritisch naar uw website
    Zo’n 20% van de mensen heeft moeite met het bekijken en lezen van websites. Bijvoorbeeld omdat ze blind, kleurenblind of slechtziend zijn. Met een toegankelijke website bereikt u deze (potentiële) klanten wel. Je scoort bovendien beter bij Google!
    6 tips om uw website beter toegankelijk te maken.

  • De mensen maken het verschil
    Toegankelijkheid is ook (en misschien wel: vooral) een kwestie van klantvriendelijkheid. Lastig om goed te reageren op bijvoorbeeld iemand die blind of doof is? U vindt hier een aantal tips. Je kunt ze ook uitprinten als flyer of poster voor uw medewerkers.
    Lees hier de gastvrijheid-tips voor winkelmedewerkers

  • Verplaats u eens in iemand met een handicap
    Een eye-opener. Dat was het toen de ondernemer in deze video zélf een keer in een rolstoel ging zitten. Een goed idee om ook eens te doen?
    • Doe bijvoorbeeld een blinddoek voor en loop eens een rondje door de winkel.
    • Leen een rolstoel en kijk of u binnen kunt komen in de winkel en het toilet kunt gebruiken.
    • Dek uw oren eens af en realiseer u dan welke belangrijke informatie u zo mist.

Doe inspiratie op

Op de website mkbtoegankelijk.nl vindt u veel praktische tips én ervaringen van andere ondernemers. Het is inspirerend om de website eens door te nemen!