Is ruilen een recht van de klant of een gunst van de ondernemer?
Ruilen is een gunst van de ondernemer. Hoofdregel is dat na de aankoop van een product het risico over gaat naar de klant. Als de klant spijt heeft van zijn aankoop, is de ondernemer niet verplicht het product terug te nemen. In de praktijk gebeurt dat meestal wel. U hebt dan de keuze om geld terug te geven, iets anders te laten uitzoeken of een tegoedbon uitschrijven. Dit geldt in de fysieke winkel.
Bij online aankopen heeft de klant het recht om binnen veertien dagen na aankoop het bestelde product terug te sturen zonder enige reden. De ondernemer moet dan het geld terugbetalen dat de klant bij aankoop heeft betaald, dus ook eventuele verzendkosten die in rekening zijn gebracht. De kosten van terugsturen zijn voor rekening van de klant. Voorwaarde is wel dat u dat op de website vermeldt.
Heeft u hierover vragen of over andere juridische of bedrijfseconomische onderwerpen? Neem dan contact op met Vakcentrum Bedrijfsadvies via: (0348) 41 97 71 of advies@vakcentrum.nl.