Rechten en plichten van ondernemers bij accepteren van betaalkaarten

Hoofdregel: ondernemer kiest zelf hoe klanten kunnen betalen

Ondernemers bepalen in principe zelf welke betaalmiddelen ze van hun klanten accepteren: contant geld, debitkaarten (betaalpassen/pinpassen/bankpassen), creditkaarten, girale betalingen (bijvoorbeeld via iDEAL of met een mobiel betaalverzoek, zoals een Tikkie) en in de toekomst wellicht digitale euro’s. Hieronder richten we ons op pinpassen en creditkaarten, want daarvoor gelden enkele specifieke nieuwe regels die om enige uitleg vragen.

Een ondernemer die zijn klanten met een pinpas of creditkaart laat betalen, heeft altijd het recht om van klanten uit de Europese Economische Ruimte (EER) bepaalde kaartsoorten te weigeren, met name creditkaarten, prepaid-kaarten en business-kaarten uit de EER. Ondernemers kunnen aan hun betaaldienstverlener (‘acquirer’) of aan hun leverancier van betaalautomaten vragen hoe ze één of meer van deze kaartsoorten uit de EER automatisch kunnen uitsluiten op hun betaalautomaten

Lees meer over kaartacceptatie (pin.nl)
Gepubliceerd: donderdag 3 april 2025