De betrokken partijen vinden het belangrijk dat verantwoordelijkheden in balans gedeeld worden en concrete afspraken zijn gemaakt die onder meer gaan over:
Marktconformiteit: Partijen maken afspraken over marktconforme prijzen, bijvoorbeeld door het aanvragen van meerdere offertes of het vergelijken met benchmarks.
Transparantie: Servicekosten worden door verhuurders gespecificeerd en toegelicht. Huurders krijgen tussentijdse updates bij afwijkingen en bij de jaarlijkse afrekening.
Proactieve rol huurders: Huurders worden gestimuleerd om actief te controleren en te communiceren over de kwaliteit en uitvoering van de diensten.
Servicekostencommissie: Een representatieve commissie, bestaande uit zowel grote als kleine huurders, overlegt met de verhuurder en adviseert over de kwaliteit, prijs en afrekening van de diensten. Voor verhuurders betekent dit één aanspreekpunt, voor huurders minder individuele administratieve lasten.
Gezamenlijke evaluatie: Het voorschotbedrag en het servicekostenpakket worden jaarlijks geëvalueerd en waar nodig bijgesteld, in overleg tussen verhuurder en huurders.
Het is de bedoeling dat verhuurders en huurders met het convenant in de hand afspraken gaan maken over servicekosten in hun huurovereenkomst en dit convenant eventueel als bijlage opnemen.
Verhuurders van retail- en horecavastgoed zijn content met het convenant. “Nu kunnen we op een transparante en marktconforme manier onze diensten organiseren. Door heldere afspraken en regelmatige communicatie kunnen we efficiënter werken en bouwen aan een duurzame relatie met onze huurders,” aldus verhuurders.
Ook de huurdersvertegenwoordigers beoordelen de afspraken als positief. “Huurders krijgen beter inzicht in de kostenstructuur van servicekosten en kunnen actief meedenken over de kwaliteit en prijs van de geleverde diensten. Dit convenant is een belangrijke stap naar voorspelbare servicekosten en een constructieve samenwerking,” zegt huurders.