Trudy en haar man Karel Elbers openden oktober 1987 de winkel op de hoek van de St. Janstraat/Molenstraat, in de loop van de Veemarktstraat waar veel leuke speciaalzaken zijn gevestigd. Karel wilde van zijn hobby koken zijn beroep maken. Hij had bordenwarmers ontworpen en om die te verkopen ging hij langs de winkels. Zo kwam hij terecht bij Frank van Laar van de gerenommeerde kookwinkel Potten en Pannen in Utrecht. Die zaak bestaat overigens al een aantal jaren niet meer. Maar Karel was destijds direct enthousiast over het concept en dat werd de basis voor de nog te openen winkel die zelfs de naam Potten en Pannen kreeg. Een gevelsteen getuigt daar nog steeds van. Na een aantal jaren ging de winkel echter door onder de huidige naam De Kookwinkel.
Je moet iets goed doen en anders moet je het laten
In De Kookwinkel kun je terecht voor alles om eten mee klaar te maken. Pannen, messen, keukenaccessoires en in eigen huis gemaakte houten snijplanken, waarover zo meer. Géén serviesgoed, glaswerk of bestek dus. “Daar is wel vraag naar maar met een verkoopvloeroppervlak van circa 80 m2 hebben we daar te weinig plek voor. Soms wordt daar wat vreemd op gereageerd, maar je moet iets goed doen en anders moet je het laten. Door de grootte van de winkel moeten we nu eenmaal keuzes maken”, vertelt Yvette (52) die in 2001 de winkel officieel van haar ouders overnam.
Bij ons geen keuzestress
Het vereenvoudigen van keuzes is tevens de reden waarom De Kookwinkel zich op één merk per productgroep concentreert. Waar anderen bijvoorbeeld meerdere merken roestvrijstalen pannen aanbieden, verkoopt De Kookwinkel alleen Spring. Dat is niet veel voor een kookwinkel. “Spring vinden wij een topmerk en we hebben geen behoefte aan meer merken roestvrijstalen pannen. Goed is goed! Datzelfde geldt voor Bamix. Dat is de top in staafmixers, dus waarom zou je nog andere merken verkopen? Voor Wüsthof geldt eigenlijk hetzelfde: gesmede messen van Duitse topkwaliteit. Beter krijg je het haast niet”, legt Yvette uit. “Door ons te beperken in het aantal merken dat we voeren kun je je als speciaalzaak óók onderscheiden. Wij verkopen hier topmerken, geven daar een eerlijk advies over, we geven service, we doen niet zo moeilijk als er iets niet goed is en dat heeft ons door de jaren heen een goede naam bezorgd. Mensen vertrouwen ons. Overigens heeft de beperking in merken en assortimenten ook een positieve keerzijde: het voorkomt dat mensen weggaan omdat ze geen keus kunnen maken. Bij ons geen keuzestress.”
We zitten hier prima
Maar toch. Nooit de behoefte gehad om te verhuizen naar een groter pand met veel meer mogelijkheden? “Nee, dat is nooit een serieuze optie geweest. We zitten hier prima te midden van allerlei andere mooie speciaalzaken. Dat trekt toch een bepaald publiek en mensen komen gericht”, laat Yvette weten. “Bovendien is dit ons eigen pand en Trudy (82) woont boven de zaak. Daardoor kan zij makkelijk in de winkel mee blijven draaien. Ze kookt ook in de winkel waardoor privé en zakelijk altijd wat door elkaar lopen maar dat is goed: er gaat geen dag voorbij dat mensen zeggen dat we zo’n gezellige winkel hebben. De afgelopen 36 jaar hebben we hier altijd een goede boterham kunnen verdienen en we hebben echt geen reden om hier weg te gaan.”