Steeds sneller schakelen
De grootste verandering in het ondernemen is volgens Gerben de planningshorizon. “Toen ik startte in 1999 maakte ik nog plannen voor zeven acht of tien jaar. Ik heb nu het idee dat ik bijna voor het komende jaar niet eens meer kan plannen, want er gebeurt altijd wel iets, wereldwijd. Daar staat tegenover dat je ook wel heel snel kunt reageren als er zich kansen voordoen.
Niet verkopen maar luisteren
Terug naar de winkel. Wat is jouw rol als drogist vandaag de dag?
“Die rol is natuurlijk mede afhankelijk van de locatie. We hebben over het algemeen hier in de buurt goed opgeleide mensen. Dus je moet over veel kennis beschikken om goed advies te kunnen geven. Als je goed luistert naar de klant, is verkopen ‘een passend advies’. Daarnaast heb ik echt keuzes moeten maken in het assortiment, mede door de beperkte oppervlakte van mijn winkel. Ik heb maar 80 vierkante meter, terwijl de meeste schappenplannen uitgaan van 140 of 150 vierkante meter. Dus heb ik bijvoorbeeld geen geuren.
Daarvoor kan men makkelijk naar een parfumerie in de buurt. Wij voeren een zeer ruim assortiment geneesmiddelen en werken alleen met kwalitatieve goede vitamines en voeren bijna geen synthetische vitaminen. Ook focus ik mij zoveel mogelijk op onderscheidend assortiment waaraan wij met onze kennis in de winkel iets toe kunnen voegen.”
Prijsvechter of Meerwaarde?
“Het bijzondere van onze branche is ook dat wij een prijsvechter als marktleider hebben. Dat zie je nergens anders. Daar kunnen we ook niet tegenop. En dat wil ik ook niet. Wij hebben een ander bedrijf. Wij kennen onze klanten, wij luisteren en adviseren. Daarmee speel je een belangrijke rol in de buurt. Ook als het gaat om de sociale samenhang, de sfeer, de veiligheid. Dat zijn zaken die je als ondernemer kunt toevoegen.”
Ontzorgen van de zorg
“De retail in het algemeen heeft het zwaar, met hoge huren, personeelskosten etc. De marges staan onder druk. Dat geldt ook voor de drogisterij. En de consument koopt ook anders. Het is niet meer zo dat als moeder de luiers komt kopen, ze ook veel andere aankopen doet. Het gaat veel gerichter, veel meer op basis van acties. Die heb je wel nodig om je klanten in de winkel te krijgen en dan moet je vervolgens zorgen voor het goede winkelspel.”
“Maar ik zie wel grote kansen voor de drogisten. Ik ben ervan overtuigd dat wij kunnen helpen de zorgketen te ontlasten. Wij kunnen van grote waarde zijn in de nulde/ halve-lijns zorg. Veel vragen die bij de assistent van de huisarts binnen komen kunnen wij heel goed beantwoorden. Dan moeten we wel een constante hoge kwaliteit in onze branche garanderen. Dus goede nascholing en een goede certificering (al is die niet verplicht). Dan worden we serieus genomen.”
“De discussie rond antischimmelmiddelen speelt nu. Mogen die nog door een drogist worden verkocht of moet dat naar de apotheek? En dan is het voor ons als drogisten lastig omdat dit een Europese discussie is. Eigenlijk is Nederland het enige land waar drogisten geneesmiddelen mogen verkopen. Elders in Europa kent men dat niet. Dus is het zaak dat we in Brussel onze boodschap kwijt kunnen. Daarom ben ik ook blij dat ook het Vakcentrum zich inzet voor drogisten. Die kennen de weg in Brussel.
Je noemt het Vakcentrum, waarom ben je lid?
“Ik kwam met het Vakcentrum in aanraking via het Franchisenemers Netwerk Nederland (FNN). Dat ken ik weer via de DA-franchisevereniging. Ik had voor FNN diverse malen met mensen van het Vakcentrum samengewerkt en merkte dat daar veel specialisten zitten. Niet alleen als het gaat om franchise maar ook voor personeelsvraagstukken, juridische kwesties en zo. Het is een grote club met invloed. Ik voel me daar goed door gesteund.”
Vakkennis essentieel
“Ik denk ook dat het belangrijk is dat drogisten zorgen dat zij een goed vangnet hebben. Wat mij betreft is vakkennis essentieel om in de toekomst te slagen als drogist. We moeten onze specifieke rol en meerwaarde perfect invullen. Dan houden we onze positie en kunnen we zelfs onze inbreng in de zorgketen verbeteren. Het is dan ook zaak dat je voor de elementen van de bedrijfsvoering en de belangenbehartiging kunt vertrouwen op de vereniging.