Drogisterijbranche volop in beweging

08-10-2025

De drogisterijbranche is volop in beweging. Uit de nieuwste Stand van de Retail (oktober 2025) blijkt dat steeds meer consumenten hun zelfzorg- en cosmeticaproducten online kopen. Toch groeit ook de omzet in fysieke winkels weer, vooral rond de feestdagen. Klanten zoeken cadeaus en persoonlijke verzorgingsproducten, waardoor december (in de winkels) en november (online, door Black Friday) topmaanden zijn.

De drogisterijbranche is volop in beweging. Uit de nieuwste Stand van de Retail (oktober 2025) blijkt dat steeds meer consumenten hun zelfzorg- en cosmeticaproducten online kopen. Toch groeit ook de omzet in fysieke winkels weer, vooral rond de feestdagen. Klanten zoeken cadeaus en persoonlijke verzorgingsproducten, waardoor december (in de winkels) en november (online, door Black Friday) topmaanden zijn.

Voor zelfstandige drogisterijen blijft het een uitdaging om te concurreren met grote ketens en online aanbieders. Klantbeleving, advies, service en lokale binding worden daarom steeds belangrijker om het verschil te maken.

Daarnaast is er beweging op wetgevend gebied. Het wetsvoorstel tot wijziging van artikel 62 van de Geneesmiddelenwet regelt strengere voorwaarden voor de digitale verkoop van drogisterijproducten. Dat betekent dat online aanbieders beter moeten letten op veiligheid, betrouwbaarheid en juiste informatie. Binnen de branche wordt tegelijk gewerkt aan een gezamenlijke veldnorm, zodat ondernemers duidelijkheid hebben over wat wél en niet mag bij online verkoop van zelfzorgmiddelen.

Wilt u meer weten over de ontwikkelingen in de markt, zoals de groei van huismerken, de invloed van sociale media en community-building? Lees dan het volledige rapport: Stand van de Retail – oktober 2025 van ABN AMRO