Hoeksche Waard 100e DNWS-deelnemer: Zo pakt u als ondernemer de regie

04-11-2025

Recentelijk is de Detailhandelsraad Hoeksche Waard toegetreden als de 100e deelnemer van De Nieuwe Winkelstraat (DNWS). Een mooie mijlpaal, maar vooral het verhaal erachter is een krachtige les voor ondernemers. In de Hoeksche Waard zagen winkelkernen elkaar lang als concurrenten. Dat veranderde toen ondernemers hun krachten bundelden. Zo groeiden zij uit tot een invloedrijke partner van de gemeente en namen zij het heft in eigen handen.

Van concurrentie naar een sterk collectief

De Hoeksche Waard, een eiland met 90.000 inwoners, fuseerde in 2019 van vijf gemeenten naar één. Vooruitlopend op die fusie besloot een groep ondernemers zich te verenigen. In 2016 richtten zij een samenwerkingsverband op, de Detailhandelsraad (DHR), waarin alle kernen en soorten winkels zijn vertegenwoordigd.

De gedachte was simpel: als één collectief sta je sterker in overleg met de nieuwe, grote gemeente. Bram de Jong (ook voorzitter Vakcentrum) is voorzitter van de Detailhandelsraad.
“Het proces was echter niet eenvoudig. Het vergde de bereidheid van ondernemers om het eigen belang soms opzij te zetten voor het collectieve doel.”

Een serieuze gesprekspartner met resultaat

De gemeente steunde het initiatief en gaf de Detailhandelsraad al snel de status van officieel adviesorgaan voor alle retailzaken. De DHR adviseert de gemeente nu bij beleidswijzigingen en komt ook met ongevraagde adviezen die vrijwel altijd worden overgenomen. Deze positie geeft de ondernemers directe zeggenschap over hun eigen omgeving.

De samenwerking levert concrete voordelen op voor de winkeliers:

  • Gezamenlijke visie: De DHR liet een detailhandelsvisie en toekomstplannen voor alle winkelgebieden opstellen, die unaniem door de gemeenteraad werden aangenomen. Hiervoor ontvangt de DHR financiële middelen van de gemeente, waarmee externe experts kunnen worden ingehuurd.
  • Lokale cadeaubon: Er is een eigen cadeaubon ontwikkeld die alleen bij lokale retailers en horeca kan worden ingeleverd. Dit zorgt voor een jaarlijkse omzet van circa € 150.000 die binnen de gemeenschap blijft.
  • Collectieve marketing: Onder de naam ‘Shop en Beleef HW’ is een gezamenlijk marketingplatform opgetuigd.

Zelf het onderhoud regelen via Right to Challenge

De Detailhandelsraad onderzoekt nu zelfs de mogelijkheid om via het ‘Right to Challenge’ het onderhoud van het openbaar groen in de centra over te nemen van de gemeente. De vergoeding die de gemeente hiervoor betaalt, kan dan via de lokale BIZ’en worden ingezet. Dit toont aan hoe ver de invloed van een goed georganiseerd collectief kan reiken: van meepraten tot zelf uitvoeren.

De aanpak in de Hoeksche Waard bewijst de kracht van een georganiseerd collectief. Het vraagt een lange adem – de ondernemers spreken zelf over tien jaar ‘zaaien’ – maar de resultaten spreken voor zich. Hun toetreding als 100e deelnemer tot DNWS onderstreept hun motto: alleen ga je snel, maar samen kom je verder.

230829 Bram De Jong 1777 Scaled 1

Lees het volledige interview met Bram de Jong op de website van DNWS: www.dnws.nl