Jumbo Froukje Sloot wint ZO2Z Award

29-4-2023

Froukje Mulder van Jumbo Froukje Sloot in Stadskanaal is tijdens de Dag van het ­Vakcentrum op 18 april uitgeroepen tot winnaar van de tweejaarlijkse ZO2Z Award. Dat is de prijs voor de beste zelfstandig supermarktondernemer van Nederland. Froukje Mulder mag de titel twee jaar voeren. Een speciale prijs werd uitgereikt aan ­Christ-Jan van Bedaf van CoopCompact van Bedaf in Achtmaal, als Beste ondernemer met een kleine supermarkt.

Jumbo Bart en Katja de Bresser en Plus Verbeeten Tegelen delen de tweede plaats.

De juryleden Murk Boerstra (Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie FNLI), René Roorda (Centraal Bureau Levensmiddelenhandel CBL) en Harrie ten Have (Vakcentrum) toonden zich verheugd over de kwaliteit van de deelnemers aan deze jubileumeditie van de competitie. De jury oordeelde dat zij geen onderscheid kon maken tussen een tweede en een derde prijs. Vandaar de ex aequo.

De belangrijkste bevindingen van de jury:
Jumbo Froukje Sloot – Stadskanaal

De supermarkt van Froukje heeft een vvo van 2000 m2, met circa 152 medewerkers.
Het marktgebied ligt dicht bij de Duitse grens. Dat is een marktgebied waar de consument gemiddeld minder te besteden heeft en de concurrentie, zowel lokaal als direct over de grens, groot is.
Als ondernemer werkt zij met een bedrijfsleider en een assistent (potentieel bedrijfsopvolger), om zelf genoeg tijd over te houden om zowel op de winkelvloer zichtbaar te zijn als actief in bestuurlijke rollen in het pensioenfonds BPFL, de Jumbo-ondernemersvereniging en het Vakcentrum.

Met het oog op de toekomst zijn ­belangrijke stappen genomen om foodservice een ­belangrijke plaats te geven. Zowel in de keuken als op de versafdelingen is een overvloed aan ­ambachtelijke producten te vinden.
Een ambachtelijke slager maakt deel uit van het team. Een deel van de versproducten is bewust afkomstig uit de directe omgeving.
Een absolute innovatie is de inrichting van de servicebalie, waardoor de dienstverlening aan de klant uiterst toegankelijk en letterlijk in een bloemenzee plaatsvindt.

Elke mogelijke belemmering wordt gezien als een uitdaging. Medewerkers worden ­gestimuleerd te focussen op hetgeen zij kunnen in plaats van op wat ze niet kunnen. Dat heeft onder andere geleid tot een fantastische afdeling met vers belegde broodjes. Leeftijd speelt geen rol. Het ziekteverzuim is laag en ­opleidingen worden breed gepromoot.

Gevestigd op korte afstand van de Duitse grens is, met het oog op mogelijke ­toekomstige afvloeiing, naast de supermarkt een ­geschenkwinkel met tabaksverkoop ontwikkeld. Zij heeft actieve input geleverd aan de ­ontwikkeling van een nieuwe franchiseformule.

De slijterij is visueel direct aan de wijnafdeling verbonden. Over de positionering van plekken zoals postbussen en retourstations is goed nagedacht. De klant wordt van alle kanten de winkel in gelokt. Een winkel die lokaal actief bijdraagt aan acties en festiviteiten met collega winkeliers, maar ook aan de ondersteuning van verenigingen en diverse onderwijsinstellingen.

Oprecht een beleving

De jury is van mening te maken te hebben met een ondernemer met visie en lef om voor de troepen uit beslissingen te nemen en acties op te starten om zich aan te passen aan gewijzigde omstandigheden.
De winkel biedt klanten een beleving die hen naar de winkel blijft trekken. Dit is absoluut ­nodig gezien het marktgebied en het steeds groter wordend ongelijk speelveld tussen Nederland en Duitsland.

Beste ondernemer met een kleine supermarkt Christ-Jan van Bedaf, CoopCompact van ­Bedaf, Achtmaal

Omdat ondernemers met een kleinere supermarkt te maken hebben met een heel eigen dynamiek kondigde het Vakcentrum aan te ­komen met een speciale prijs voor kleine ­supermarkten, als daar voldoende animo voor zou zijn. Die animo was er zeker. Een groot ­aantal ondernemers met een kleinere ­supermarkt deed mee aan de competitie.

Christ-Jan van Bedaf wist zich in de competitie te onderscheiden. Niet alleen eindigde hij in de landelijke top 11 van beste ondernemers. Binnen die top 11 stak hij op een onderdeel duidelijk boven alle andere kandidaten uit.
Van Bedaf werd van alle genomineerden het hoogste beoordeeld door zijn klanten. Hiermee wordt de belangrijke functie van een kleinere supermarkt voor het dorp weer eens benadrukt.

De jury ziet een toenemende druk op de ­kleinere supermarkten. “Er wordt op dit moment veel gevraagd van ondernemers met een ­kleinere supermarkt, onder andere door het aangekondigde verbod op de verkoop van tabak en het afvloeien van klantenstromen daardoor en de diverse grenseffecten als
gevolg van prijs- en accijnsverschillen.”

Beleidsmakers en politici realiseren zich te weinig dat sluiten van de laatste kleine supermarkt een aanslag betekent op de leefbaarheid van de directe omgeving. Zo vallen diverse services weg (o.a. post) en verdwijnt de sponsoring van feesten, (sport)verenigingen, de harmonie etc.