Koken & Wonen in Appingedam: Succesverhaal van combinatie keuken- en kookwinkel
01-12-2025
01-12-2025
In het hart van Appingedam staat een bijzondere winkel van een ondernemend duo dat pas vijf jaar geleden de sprong waagde naar het eigen ondernemerschap en een eigen succesvolle winkel startte. Het moest een winkel met visie worden en aantonen dat een stijlvolle keukenwinkel in een winkelstraat mogelijk moest zijn. Inmiddels is een inspirerende combinatie ontstaan: maatwerkkeukens én een premium kook- en woonwinkel. De zaak is uitgegroeid tot een echte blikvanger in de regio.
Toen Eemsdelta Keukens werd opgericht, kozen oprichters Peter en Marjolein van der Veen bewust voor een locatie aan de gezellige Dijkstraat in plaats van op het nabijgelegen industrieterrein. “Iedereen verklaarde ons voor gek, middenin coronatijd en in een winkelstraat”, aldus het ondernemersduo. Beiden waren actief in de IT. Maar mede door de vader van Marjolein, die ook een eigen keukenzaak had, zagen zij de potentie die een locatie met goede zichtbaarheid en laagdrempelige inloop kon hebben. In een pand van circa 250 m² showden zij negen stijlkeukens om te laten zien wat mogelijk is in kleine en grote ruimten. “Een keuken is toch maatwerk. Bovendien hebben wij een VR-bril voor klanten, waardoor zij in 3D kunnen zien hoe het ontwerp eruit komt te zien in hun eigen woning.”
Appingedam ligt in het aardbevingsgebied van Groningen, een regio waar renovatie en nieuwbouw volop aan de orde zijn. Die nieuwbouw en renovatie van woningen bieden ook gelijk een kans. “Beschadigde woningen worden gesloopt, mensen krijgen schadevergoedingen en investeren in een nieuwe keuken”, licht Peter toe. Deze dynamiek gaf de start van de zaak direct vaart. Daarbij komt dat Appingedam de tweede stad van de provincie is, een aantrekkelijk winkelgebied heeft en ook op toeristen is ingesteld. Vooral door de hangende keukens boven het Damsterdiep als bijzondere trekpleister. Alles bij elkaar een reden te meer om juist te kiezen voor de winkelstraat in plaats van een bedrijventerrein. Een keuze die uiteindelijk strategisch sterk is gebleken.
Na verloop van tijd ontstond de wens om niet alleen keukens, maar ook premium kook- en keukengerei aan te bieden. De overname van de webshop van Andrea Jansen van Koken en Wonen in Hoogezand in oktober 2023 bood Peter en Marjolein die kans. Door scherp te selecteren en het aanbod van merken aan te laten sluiten aan het niveau van de keukenzaak, werd het startpunt gelegd voor een integrale beleving van koken én wonen. Een kleine hoek achter in de winkel werd in februari 2024 ingericht voor kookspullen, maar al snel bleek dat dit onvoldoende zichtbaar was. De merken vroegen om meer prominente plekken. En ook de klant verwachtte meer. Het uitbundiger presenteren van de artikelen werd verder doorgevoerd. Marjolein: “Dat zie je ook bij de presentatie van de messensets. Dat zie je vrijwel nergens op deze manier.”
“Ons doel was een interieur dat rust en eenheid uitstraalt, sfeervol en stijlvol is”, laat Peter weten. “In oktober 2024 werd de winkel daarom twee weken gesloten en verbouwd. Nieuwe kasten kwamen voorin, muren werden opnieuw behangen, keukens verplaatst.” Het resultaat: De kook- en woonafdeling kreeg een prominente positie in de winkel naast de keukenshowroom. “De naam Eemsdelta Keukens bleef gehandhaafd, zodat we wel gebruik konden blijven maken van de opgebouwde naamsbekendheid. Maar we voegden ook de tekst Koken en Wonen toe op de winkelpui.” De heropening vond plaats op de dag van de intocht van Sinterklaas, wat direct veel bezoekers trok. “Over de datum hadden we niet zo nagedacht, maar het bleek een goede zet. De winkel was stampvol met mensen.”
De combinatie van maatwerkkeukens en premium kook- en woonartikelen blijkt succesvol. “Nu de winkel staat, creëren we ook beleving”, aldus Marjolein. We willen ook een community opbouwen, evenementen en workshops organiseren. Onlangs gingen 23 vrouwen aan de slag tijdens een kookworkshop in de winkel. Binnenkort volgen snijtechniek-workshops, een stoomcursus verzorgd door een merkpartner en private-shopping avonden met hapjes en drankjes. We komen ook met een graveerservice voor pannen en messen. Op zaterdag wordt de winkel zelfs omgetoverd tot een belevingsplek: taarten bakken, barbecue aanzetten, zintuigen prikkelen. De tijd die bezoekers doorbrengen in de winkel neemt toe en daarmee de kans dat zij geïnspireerd raken voor een nieuwe keuken of direct keukenartikelen mee naar huis nemen.
Hoewel het concept pas sinds eind 2024 volledig doorgevoerd is, kijken Peter en Marjolein vol vertrouwen naar de toekomst: “We liggen op koers, maar blijven finetunen.” De uitstraling, positionering en beleving van de winkel zijn stevig neergezet. De boodschappen zijn duidelijk: locatie in winkelstraat, combinatie van keukens én kook- en woon-artikelen, beleving en communityvorming. Daarmee hebben zij een unieke propositie in de regio neergezet. Een propositie die zij ook delen met leveranciers, want ook die nemen zij mee in hun visie. “Als we samenwerken met een merk willen we niet enkele onderdelen, maar bij voorkeur de artikelen waar wij vraag naar hebben. En dan willen we niet dat we ze door moeten verwijzen naar een webshop. Die artikelen willen we dan ook zelf hebben.”
Keukens én een kookwinkel onder één dak brengen, wordt nog niet veel gedaan in de branche, maar biedt absoluut meerwaarde. Zo ontstaan kruisverkoop, synergie in merkbeleving, en meer bezoekmomenten.
Koken en Wonen
Dijkstraat 68
9901 AV Appingedam