Luke Beemsterboer (AH, Etos, Gall&Gall): "Groei biedt vrijheid"

27-05-2025

Luke Beemsterboer komt uit een supermarktgeslacht maar realiseert de groei met name in de drogisterij. Want groei biedt vrijheid, zo stelt hij. Dus werd de Albert Heijn in Warmenhuizen het vertrekpunt voor een forse uitbreiding tot in het midden van het land.

1000030987 Bewerkt (Large)

Vierde generatie

Luke Beemsterboer (links) is de vierde generatie in de ondernemersfamilie. Samen met zijn moeder Yvonne van Duin is hij eigenaar van ETOS-winkels en een Primera. De Albert Heijn en de Gall zijn eigendom van zijn moeder. Jongere broer Sil combineert het werken in de supermarkt met zijn studie.

Groei was voorwaarde

Luke is er heel duidelijk in: “Groei was mijn voorwaarde om in het bedrijf te komen. Er stond een hele mooie Albert Heijn supermarkt, zeker met de nieuwbouw (destijds ook bekroond als mooiste nieuwbouw). Maar ik wil niet de rest van mijn leven wijden aan het bestaande bedrijf. Dan zou ik me moeten richten op onderdelen van het bedrijf waar niet mijn kracht ligt. We houden dus onze ogen open voor Etos-winkels. Dat hoort men in de branche dan ook. Zo hebben we nieuwe winkels kunnen verwerven. We zitten inmiddels naast Warmenhuizen ook in Zuid-Scharwoude, Nieuwe Niedorp, Tuitjehorn, Spakenburg, Soest en Hilversum.”

Waarom de uitbreiding in Etos?
“Etos is natuurlijk een poot van Ahold. Daar zijn ze franchise gewend en daar loopt het ook goed. Die ervaring hadden we al. Albert Heijn blijft een prachtig merk, maar Etos is voor ons op dit moment beter schaalbaar met een aantrekkelijker rendementsprofiel. Bovendien vind ik het interessanter qua besturing.
Je hebt meer verschillende winkels, met verschillende klanten, verschillende teams en verschillende locaties.”

Advies centraal

“De Etos-winkels zijn natuurlijk heel anders van karakter dan onze supermarkt. “Wat wordt er aan advies gegeven in een supermarkt? Eigenlijk helemaal niets en bij een Etos is dat nu net datgene waar je je mee onderscheidt. Dus dan is goed opgeleid personeel wel een uitdaging.”

“Je moet dus mensen bereid vinden om een opleiding te volgen. Die zijn er gelukkig want heel veel mensen hebben echt passie voor het vak en voor de gezondheid van mensen. En je ziet ook dat de Etos is gewoon een verlengstuk is van de huisarts. Natuurlijk is er de apotheker voor de medicijnen op recept. Maar je ziet dat de mensen snel met een kwaaltje naar de Etos gaan om daar advies te vragen.”

Nieuwe markt

“We groeien niet alleen met het aantal winkels, ook in de winkels ontwikkelen we ons. Zo zijn we nu bezig met de introductie van dermacare, dermatologische verantwoorde artikelen. Binnen het drogisterijkanaal was dit tot voor kort nauwelijks aanwezig. Wij gaan daar nu mee aan de slag. Dus gaan we de aankomende maanden ook vrijwel alle winkels verbouwen om daar ruimte voor te maken. Het vraagt immers om een heel nieuw schappenplan en dan kunnen we ook gelijk de winkels weer up-to-date brengen.”

Duurzaam

“De supermarkt voldoet aan alle moderne inzichten. Die is immers nog recent. “Als de zon schijnt, zijn we zelfvoorzienend als het gaat om stroom. Er liggen zonnepanelen op het dak. En er zijn tal van andere technieken ingezet om energie te besparen.”
“De drogisterijen gaan slim om met energie. Daar gaat het eigenlijk alleen om de kassa en verlichting. Vergeleken met een supermarkt is het veel minder. We zijn wel overal van het gas af en bij de verbouwingen gaat er zo min mogelijk in de container. We proberen zo veel mogelijk materialen opnieuw te gebruiken. Ook dat is duurzaamheid.”

Digitalisering

“De I-pad drogist staat bij drogisterijen ter discussie. Niet bij Luke. “Ja natuurlijk kan dat ons in de supermarkt helpen. Maar ook in onze Etos-winkels. De medewerkers willen het optimale advies kunnen geven. Dat is hun drijfveer. Ik wil dan ook dat onze mensen goed opgeleid zijn en alle kennis onder handbereik hebben. Want de klanten hebben ook al gegoogled als ze binnenkomen. En het is dan juist het persoonlijke gesprek en het advies waar men naar op zoek is. Daar zit de kracht van de medewerkers.”

“We moeten überhaupt als retail op zoek gaan hoe we bepaalde dingen automatiseren. Het aantal mensen die beschikbaar is om te werken wordt niet meer perse meer. Ik verwacht op korte termijn geen robots die de vakken vullen. Maar je kunt wel kijken welke processen je goed kunt automatiseren. En als dat goed gaat, scheelt het veel tijd. Zo vertrouwen wij inmiddels de bestellingen van Etos volledig. Dat heeft de praktijk bewezen. Een tijdwinst van anderhalf tot twee uur per week, per winkel. En het zijn ook met name de (assistent)drogisten die de controles deden. Juist de mensen die je bij uitstek de klantencontacten wil laten doen. Daar zijn ze het meest waardevol.”

En dan noem je steeds Albert Heijn en Etos. Ik hoor je minder over Gall&Gall.
“De Gall draait stabiel als aanvulling op ons AH-assortiment. We zien het ook gewoon als onderdeel van de Albert Heijn. Onze manager service gaat er over. Het pakket van Gall is een mooie aanvulling op de AH. Maar we zien daar niet perse uitbreidingskansen. En wie weet wat de toekomst brengt. Je hoort al zeggen dat alcohol het nieuwe roken is.”

Zorg voor de goede voorwaarden

Talentontwikkeling en de motivatie van medewerkers zijn belangrijk. “Ja, en in het begin dachten wij dat je dus allerlei leuke extra’s moest bieden. Maar eigenlijk begint het gewoon bij de basis. Door de diverse overnames die we hebben gedaan hebben we steeds kunnen leren. Wat is er goed, wat is er minder? Hoe komt het dat dit team zo goed draait? En dan kom je er achter dat je er met name voor moet zorgen dat je arbeidsvoorwaarden heel helder zijn. Iedereen moeten weten waar hij of zij aan toe is. En als je dan ook nog zorgt dat je voorkomt dat er eilandjes ontstaan, ben je al een aantrekkelijke werkgever.”
“En natuurlijk moet je goed opletten wie je in huis haalt. Past een nieuwe medewerkers in het team? Daarbij helpt het ook als je goed contact hebt met je mensen. Die geven dan snel en eerlijk feedback.”

Jullie hebben sinds 2023 ook het Super Supermarkt Keurmerk.
“Ja, dat was een bewuste keuze. We willen voor onszelf even goed de thermometer in het bedrijf steken. Hoe staan we er voor? Dat was voor ons eigenlijk belangrijker dan het onderscheid naar de consument al dragen we het Keurmerk wel uit. Door de hele winkel wijzen we op de diverse onderdelen van het keurmerk met de posters en de stickers op de koelwanden.”

Lokaal betrokken

Bij het 80-jarig bestaan van de winkel in 2023 werd een groots pop-festival opgetuigd voor het dorp. Maar dat blijft een uitzondering. “We zijn wel steeds lokaal actief. Vorige week hadden we nog de avondvierdaagse hier. En dan weten we inmiddels ook wat werkt en wat niet werkt. Met die kennis plannen we ook onze lokale activiteiten van al onze winkels voor het hele jaar in. We zoeken naar manieren om lokaal betrokken te blijven én efficiënt te werken.“

Hoe houd je dan vanuit hier toch de aansluiting met de lokale klanten van je Etos-vestigingen? “Daarvoor is het van belang dat je goede medewerkers hebt. En juist in drogisterijen zijn de medewerkers echt geïnteresseerd in mensen. Zij geven dagelijks persoonlijk advies. Dus dat helpt enorm.”

Groei geeft vrijheid

“Vijf jaar geleden deden we nog alles zelf. Wij stonden op de vloer, er was geen management, wij waren gewoon management. Maar dat kan je niet volhouden als je wilt groeien. Dus toen het nieuwe bestuursmodel van AH kwam, hebben we dat gelijk ingevoerd. We hebben nu drie sterke managers op de vloer en mijn broer Sil groeit ook verder in die rol. Voor de Etos-winkels hebben we een operationeel manager aangesteld. Dat kunnen we doen omdat we de goede omvang daarvoor hebben. Zo’n manager kan je niet aanstellen voor twee winkels. Als je de goede schaal hebt dan kan je een plek creëren.”

“Daardoor hebben wij nu de ruimte om ons te concentreren op waar wij goed in zijn. Voor mijn moeder is dat het commerciële spel, het binnenhalen van de klanten. Ikzelf ben meer van de operatie en de efficiëntie. Wij vullen elkaar dus perfect aan.”