Playtoday Gouda: "Méér dan een LEGO-winkel"

27-5-2023

LEGO zelf exploiteert in ons land een aantal eigen winkels, maar Playtoday in Gouda is dé toonaangevende, zelfstandige LEGO-winkel in ons land die in het centrum van een stad is gevestigd. Het is een winkel waar PLEZIER met hoofdletters wordt geschreven, want behalve dat je er een enorm LEGO-assortiment aantreft, is hier veel meer te beleven.

Bij de ingang van de winkel aan de Lange Tiendeweg 31 houdt een grote leeuw van LEGO-steentjes de wacht. Eenmaal binnen wordt iedereen gegrepen door de aantrekkingskracht van het fameuze Deense bouwsteentje en zijn de oooh’s en aaah’s niet van de lucht. Een andere blikvanger is een blokjesmuur met 144 transparante bakken waar je zelf LEGO uit kunt scheppen. Midden in de winkel staat een groot Viking diorama, met beweging, licht en geluid, waar iedereen zich aan vergaapt. In een hoek zit de mini-bios met twee bioscoopstoelen en een TV waar continu LEGO-filmpjes worden vertoond maar ook eigen content.

Playtoday heeft namelijk een eigen You-Tube-kanaal met bijna 2000 abonnees waarop elke week nieuwe content wordt geplaatst. Die content wordt in de eigen studio gemaakt die vóór in de winkel zit, dus goed zichtbaar vanaf de straatkant. In Bricktalk praten Playtodayers Pieter, Jip en Jelle over een bepaald LEGO-onderwerp, of wordt een review gegeven. De drie zijn inmiddels zodanig bekend dat kinderen soms in de winkel komen vragen om een handtekening. Achter in de winkel is de bouwruimte van 25 m2. Hier kun je lekker spelen met LEGO en DUPLO. Er is een klein museum en achterin is tot aan het plafond een grote LEGO-boom gebouwd. In deze ruimte verzorgt het team van Playtoday ook kinderfeestjes.

Je hangt de LEGO-vlag uit en het feest begint

“Je hangt ’s morgens de LEGO-vlag buiten en dan begint het feest eigenlijk al. Die vlag werkt als een magneet op mensen, groot en klein”, vertelt Pieter Boersma (42) die samen met zijn beste vriend René elf jaar geleden met Playtoday begon. “Ik werkte bij de Gemeente Rotterdam maar merkte dat m’n hart daar niet lag. Met René had ik het erover hoe ‘cool’ het zou zijn om samen een winkel te beginnen. Mijn vader heeft een drogisterij in Friesland, dus retail zat altijd al in mijn bloed en LEGO was één van mijn hobby’s. Zo gezegd, zo gedaan. Uiteindelijk kwamen we uit in Gouda waar we een pandje van 52 m2 huurden, maar we kwamen er snel achter dat dit veel te klein was. Negen maanden later verhuisden we naar ons huidige pand. In 2019 kwam het pand van de buren vrij en dat hebben we bij de winkel getrokken. Die extra ruimte kwam goed van pas, want zeker in de weekenden en tijdens vakanties is het erg druk in de winkel die nu in totaal ruim 200 m2 groot is. René stapte vijf jaar geleden uit de zaak. Dat vond ik erg jammer, maar dat is het leven. We zijn goede vrienden gebleven en hij is nog steeds medefinancier.”

Ups en downs

De afgelopen elf jaar ervoer Pieter als een achtbaan, met ups en downs. “De eerste jaren waren niet makkelijk en we moesten echt worstelen om rond te komen. Al het geld werd geïnvesteerd in de winkel. Na twee jaar overleven ging het beter draaien en kweekten we langzaamaan wat vet op de botten, maar echt rustig werd het nooit. We kregen te maken met steeds meer online (prijs)concurrentie, grote kostenstijgingen en natuurlijk de coronaperiode. En momenteel zijn het ook uitdagende tijden.”

Bezoekersaantallen stijgen, gemiddeld bonbedrag daalt

Ondanks dat de bezoekersaantallen nog steeds toenemen, merkt Boersma dat mensen momenteel minder geld uitgeven. Het gemiddeld bonbedrag daalt, tevens stegen vorig jaar van een deel van het assortiment de inkoopprijzen. De adviesprijzen stegen echter niet mee waardoor de marge daalde. Een andere trend die Boersma ziet, is dat Playtoday de laatste tijd juist meer gezinnen wint en volwassenen verliest. Wellicht is dat een postcorona-effect. “We hebben in elk geval juist méér te doen, toch daalt de omzet lichtjes én we houden er minder aan over. Dat is voor een ondernemer geen fijn gevoel”, aldus Boersma.

“We moeten daarom wat bezuinigingen doorvoeren. Jaarlijks investeren we tienduizenden euro’s in marketing en daar wil ik liever niet op bezuinigen.”

Playtoday als eigen merk

Waar Boersma zeker niet op gaat bezuinigen, is zijn eigen merk. Sinds drie jaar ontwikkelt hij met zijn team eigen bouwsets onder de merknaam Playtoday. Dit naar aanleiding van vragen van toeristen die ‘iets typisch Nederlands’ zochten. Zo verkoopt Playtoday nu onder andere een windmolen, Sinterklaas en sinds kort de Goudse kaaswinkel. Hoe Hollands wil je het hebben! Het zijn leuke impulsproducten voor een relatief lage prijs.

“De sets bestaan uit originele LEGO-bouwstenen. We beperken ons tot maximaal 300 onderdelen per set, want er komen veel handelingen bij kijken”, legt Boersma uit. “De producten bedenken we zelf en verpakken we ook in de winkel, in het zicht van het publiek. Daar krijgen we altijd leuke reacties op. Momenteel zijn we bezig met vier nieuwe projecten.”

LEGO wereldwijd

LEGO doet het tot slot wereldwijd ontzettend goed en de vraag is nauwelijks bij te benen. Helaas komt er wel steeds minder beschikbaar voor de vrije handel. Dat merkt ook Boersma die alle zeilen bij moet zetten om de schappen goed gevuld te houden: “Dat speelt met name de laatste twee jaren een rol van belang en dat vind ik wel lastig om mee om te gaan. Maar ik ben een positief ingesteld mens en maak me voor de lange termijn nog geen zorgen. Ik voel me vooral gezegend met een geweldig team, een leuke mix van twintigers tot vijftigers. Wat ons bindt is de liefde voor of interesse in LEGO en we vullen elkaar heel goed aan. We hebben plezier samen, stimuleren elkaar of zijn kritisch waar het moet. Er is hier echt een open cultuur waar ieders mening telt. Daar geniet ik echt van.”