Speeleiland in Zwolle biedt 1100 m2 speelplezier: “Ik wil de mensen naar mijn winkel hebben”

Spelletjes, speelgoed, pluche beesten en de volledige collectie van Little Dutch: Speeleiland in Zwolle heeft vrijwel alles. Het enorme assortiment in deze grootse winkel moet je een keer zien. Dat is natuurlijk wat eigenaar Robert Petersen en zijn vrouw Quirien graag willen.

IMG 0379 Bewerkt

“Hier in de winkel ervaren de klanten een beleving. Ze zien bijzonder speelgoed en laten zich dan ook verleiden tot andere aankopen. Online zijn we wel actief maar het is meer de etalage van de winkel. De website moet uitnodigen om de winkel te bezoeken.”

Winkel opgedeeld in drie zones

Petersen is het type ondernemer dat volop over zijn bedrijf kan praten. Hij runt de 1100 m2 grote winkel samen met zijn vrouw en een vast team medewerkers. De winkel is opgedeeld in drie zones: Hobby & Techniek, Speelgoed en Puzzle & Spel. Alle drie zijn het volwaardige afdelingen met een ruim assortiment. Zo telt de winkel zo’n 2700 puzzels en 1000 spelletjes. In totaal zijn er zo’n 21.000 artikelen te vinden. “Meer willen we ook niet”, zegt Petersen glimlachend. “Je moet het immers ook nog kunnen presenteren.”

Uit jasje gegroeid

In 2016 is Petersen zijn eigen zaak begonnen. Daarvoor werkte hij bij speelgoedzaak De Wit in Zwolle. Een winkel met drie etages die nationale bekendheid genoot vanwege de omvang en het assortiment. Inmiddels behoort zijn winkel ook tot de grotere winkels in Nederland. Het huidige pand heeft hij betrokken nadat hij in eerste instantie uit zijn jasje groeide met een 75 m2 grote winkel in puzzels en spelletjes tegenover de huidige locatie. “De winkel liep fantastisch. Per jaar verkochten we daar 15.000 puzzels. Maar de omzet was te laag om iets op te bouwen. Ik werkte bijna 120 uur per week, maar stond onderaan de loonlijst. Ik kreeg wat er overbleef.”

Reden om op te schalen. Toen het huidige pand beschikbaar kwam, wilde hij het graag betrekken. Zeker toen later bleek dat er extra ruimte kon worden gehuurd omdat het pand van de failliete modewinkel Vögele er ook bij kon worden gehuurd, een pand dat al ruim zeven jaar leeg stond. “Die extra meters wilde ik er wel graag bij hebben.” Maar gesprekken met de vastgoedondernemer kwamen steeds anders op papier te staan dan afgesproken. “Samen met de juridische deskundigen van het Vakcentrum hebben we de contracten iedere keer bekeken en steeds bleken er dingen anders te staan dan afgesproken. Op een gegeven moment was ik het zo zat, dat ik heb gezegd: Zo gaan we het doen en laat het anders maar zitten. Toen kon het ineens allemaal wel.” 

Verbouwen van de winkel

Om zoveel mogelijk kosten te besparen is het pand samen met een bevriend aannemer door Petersen en zijn vrouw helemaal bedrijfsklaar gemaakt. Ook familie en vrienden werden bij het bouwproces betrokken om bijvoorbeeld gezamenlijk de vloer te leggen.
“We hadden eerder een verbouwing gedaan in de vorige winkel en hadden dus ervaring. Bovendien wisten we wat we wilden. De winkel hebben we samen met de medewerkers van ons nieuwe team ingericht. Als openingsactie hadden we een speurtocht uitgezet in de winkel. Na een tijdje bleek dat we sommige dingen anders hadden ingeschat dan gedacht. Zo zaten we iets te hoog met ons prijsniveau. Artikelen die bij andere winkels meer kostten dan bij ons, vonden klanten toch te duur bij ons. Dat hebben we aangepast. Ook in de gangpaden hadden we als thema op de vloer zee en zand meegegeven, maar ook dat werkte te beperkend en hebben we aangepast”, aldus Petersen.

Geen magazijn

Speeleiland dat gevestigd is aan het Eiland in Zwolle heeft eigenlijk geen magazijn. De enige ruimte waar artikelen kunnen worden opgeslagen is een beperkte ruimte naast de winkel waar ook kantoor wordt gehouden en waar een keukentje met zitplaatsen is voor de medewerkers. Petersen: “Artikelen die niet verkopen moet je zo snel mogelijk kwijtraken tegen lage prijzen. Al kost iets 10 euro en verkoop je het voor 5 euro. Je kunt het wel opslaan maar je kunt beter het geld hebben om nieuwe dingen te kopen. Ik koop ook geen partijenhandel. Soms kun je die tegen scherpe prijzen inkopen, maar je kunt er ook mee blijven zitten.”

Onderscheidend assortiment

Om diezelfde reden zoekt Petersen ook naar het bijzondere. “Ik wil onderscheidend zijn en niet hetzelfde aanbieden als alle andere winkelketens. Dan kom ik in een prijsgevecht en dat wil ik niet. Ik kan toch niet de goedkoopste zijn. Mensen staan hier wel eens met ‘ik kan het daar en daar goedkoper bestellen’. Dan zeg ik: ‘Bestel het toch daar, maar hier kun je het direct meenemen’. Maar ik ga niet mee in de prijsverlaging. Het is hier nu eenmaal iets duurder dan bij een bestelling online, maar daarvoor kun je het wel eerst echt zien en ook gelijk meenemen. Ook pak ik het in als het een cadeautje betreft.” Ook artikelen die gekoppeld zijn aan media, zoals Spiderman en Batman heeft Speeleiland niet. Daar tegenover staat dat het assortiment continu wisselt.

Dat wil niet zeggen dat Speeleiland wars is van artikelen die een plotselinge hype kennen. Petersen: “Ook wij doen hier wel aan mee, bijvoorbeeld Pokémon en Labubu. Maar ook de Hotwheels-wagentjes. Het zijn artikelen waarvan je van tevoren niet weet hoeveel je er krijgt. Je bestelt er soms 20 en dan krijg je er zeven geleverd, of minder. Veel van die artikelen worden populair via TikTok. In het verleden kenden wij die ook zoals He-Man, G.I. Joe en Ninja Turtles. Nu loopt ook een serie zoals Sylvanian Families goed, juist vanwege TikTok.”

Kleinere verpakkingen

Inmiddels loopt Petersen tevreden door zijn winkel. Hij heeft een vast team dat niet op uren inzetbaar is, maar op dagdelen. Medewerkers krijgen ook steeds meer verantwoordelijkheid van hem. “Mijn vrouw en ik kunnen wat dat betreft gemakkelijk met vakantie. De winkel is in goede handen. Maar het is wel zo dat iedereen hier alles doet.” Lijkt erop dat er niets meer te wensen overblijft? “Dat niet”, zegt Petersen. “Ik zou willen dat leveranciers de dozen ietsje kleiner gaan maken. Als je soms kijkt naar de inhoud van de dozen, daar zit bijna niets in. Lucht. Maar dat moet wel getransporteerd worden. Kleinere doosjes met minder lucht is beter voor de winkelier, want die wint ruimte, is beter voor het milieu en beter voor de leverancier, want die betaalt nu geld voor het transport van lucht.”